Наприкінці лютого 2018 року Комітет Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення розглянув проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов’язкового державного пенсійного страхування (реєстр. № 6677, доопрацьований) і рекомендував Верховній Раді України прийняти його за основу.
«Законопроект № 6677 передбачає децентралізовану модель, де головними діючими особами будуть недержавні пенсійні фонди, а Пенсійний фонд здійснюватиме лише частину адміністративних функцій (збір внесків, ведення персоніфікованого обліку, прийом заяв від учасників, деякі інші). На думку авторів законопроекту, така модель дає можливість розподілити ризики між десятками недержавних пенсійних фондів, не концентруючи їх в одному державному фонді, забезпечує конкуренцію на ринку послуг з накопичувального пенсійного страхування та знижує ризики побудови корупційних схем».
Про це у своїй статті для тижневика «Дзеркало тижня» пише провідний науковий співробітник Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України кандидат економічних наук Лідія Ткаченко.
«Чи може пропонована децентралізована модель носити назву державної і функціонувати в рамках загальнообов’язкового державного пенсійного страхування поряд із солідарною системою?» – ставить запитання експерт і дає відповідь: «Якщо закон зобов’язує сплачувати внески, державні органи здійснюють регулювання, нагляд і контроль, це ще не означає, що система є державною чи навіть публічною. Передбачена участь Пенсійного фонду надто обмежена для того, щоб надати пропонованій моделі статус державної. Тобто така модель другого рівня може мати право на існування, але потрібно називати речі своїми іменами – це приватна система, і навряд чи їй місце у Законі України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування»».
Автор статті наголошує, що потрібно докласти зусиль для напрацювання соціально прийнятної та фінансово обґрунтованої моделі, яка зможе поєднати потужність публічних і приватних механізмів.
Докладніше про проблеми реалізації пенсійної реформи в Україні читайте у матеріалі Л. Ткаченко «Накопичувальний рівень пенсійної системи: якою може бути українська модель?» у тижневику «Дзеркало тижня» (Випуск №13, 7–13 квітня 2018 року).