У 2017 році світ побачила наукова монографія «Культ оленя у стародавніх мисливців Європи та Північної Азії» авторства наукового співробітника відділу археології кам’яного віку Інституту археології НАН України кандидата історичних наук Наталії Михайлової.
Обкладинка видання |
Серед археологічних матеріалів, виявлених на території Євразії, чільне місце посідають прояви культу оленя – витвори наскельного та мобільного мистецтва Франції, Іберійського півострова та Півночі Євразії, скупчення скинутих рогів у печерах на Уралі та в Західній Європі, рештки оленів у Європі та Північній Азії, поховання з оленячими рогами Європи або з лосеголовими жезлами Півночі Євразії, маски з черепів оленів Європи тощо.
Реконструкція явища первісного світогляду можлива лише з допомогою етнографічних матеріалів. На основі комплексного порівняльного аналізу етнографічних джерел Північної Євразії авторка монографії створила модель культу оленя. В основі міфологічної системи лежить архаїчне ототожнення Всесвіту з гігантською самицею оленя/лося, котра з розвитком свідотогляду диференціюється на три зони – підземний світ, небесний світ і, власне, Землю. При цьому кожен зі світів має вигляд оленя. Одним зі втілень об’єкту культу є зооантропоморфний персонаж Людина-олень – тотемний предок, культурний герой і чарівний шлюбний партнер.
Провідною формою взаємовідносин між людьми і священним оленем є обряди та їхня невід’ємна складова – міфи. Основа обрядових дій – універсальна схема французького фольклориста й етнографа Арнольда ван Геннепа: ізоляція – поріг/руйнація – відновлення. Промислові обряди заради сакрального відновлення священного оленя мали таку структуру: ізоляція (забиття жертовної тварини) – поріг (розроблення туші і колективне поїдання м’яса) – відновлення (віртуальне відродження нових особин з решток). Обряди розмноження включали імітацію спарювання тварин. У перехідних ритуалах життєвого циклу людей схема обряду виглядала так: ізоляція від соціуму – поріг (реальна чи віртуальна смерть) – відновлення (набуття нового статусу у соціумі або у світі мертвих). Унаслідок «переходу» до світу тварин/мертвих суб’єкти культу набували рис оленя. З цією схемою корелюється універсальна структура первинного міфу (мономіф): ізоляція героя – випробування (смерть) – відновлення (повернення у соціум у новій якості).
Костюм шамана: праворуч – шапка з металевими ріжками, нанайці, Росія, Далекий Схід, кінець XIX ст.; ліворуч – шаманська шуба, евенки, Росія, Сибір, початок XX ст. (Haase, 1991) |
Створену етнографічну модель Н. Михайлова зіставила з археологічними джерелами. Перші ритуали відродження оленя простежуються ще в пізньому палеоліті, починаючи із 35 тис. років тому. Археологічними свідченнями таких обрядів є печери зі скупченнями рогів і витвори франко-кантабрійського монументального й мобільного мистецтва.
Зображення оленів у франко-кантабрійському пізньопалеолітичному мистецтві:1 – парне зображення оленів. Печера Фон-де-Гом, Франція, пізній палеоліт (Daubisse, 1994); 2 − зображення північного оленя у Залі Черепа печери Шове, Франція, пізній палеоліт (Feruglio, Baffier, 2005, fig. 9)
|
Культ оленя/лося остаточно формується та набуває максимального розвитку у мезоліті Північної Євразії (після 12 тис. років тому), що, очевидно, пов’язано із зростанням його значення в економіці первісних мисливців. Найяскравіше цей культ представлено в мистецтві, зокрема, Іберійського півострова. На Півночі Євразії мотив оленя/лося стає одним із провідних у наскельному та мобільному мистецтві.
Зображення лосів у мистецтві неоліту та доби бронзи Сибіру:1 – парне зображення лосів. Сухая Баля, берег Ангари, неоліт (Окладников, 1966); 2 – голова лосиці, Шигір, ІІ тис. до н.е. (Dawn of art, 1974)
|
Археологічні свідоцтва вказують на існування обрядів. Оленячі маски, створені для полювання скрадом, використовувалися також для імітації поведінки оленів у ритуалах відродження. Формується категорія людей, які отримують монопольне право на спілкування з тотемним предком – оленем. Вони зображувалися зі знаками оленя/лося (лосеголові жезли) або були поховані з ними (лосеголові жезли, роги оленів).
У період неоліту-енеоліту (після 7 тис. років тому) на півночі Європи та Азії, де зберігається мисливський тип господарства, олень/лось набуває виключного значення в ідеології. Образ лося сягає абсолютного панування в сюжетному репертуарі. Археологічними проявами культу оленя/лося в неоліті-енеоліті Північної Євразії є святилища, присвячені духам-посередникам між людьми й оленями.
На території Європи з переходом до відтворювальних форм господарства олень втрачає економічне домінування, проте його сакральне значення зберігається в міфоритуальному комплексі нових суспільств, набуваючи рис гаранта плодючості. Елементи культу оленя зберігаються у духовній культурі народів Євразії в епоху бронзи й заліза та сягають середньовіччя.
P.S. Науково-популярну лекцію «Шаман. Мисливець. Олень», яку Н. Михайлова прочитала цієї весни в межах археологічного лекторію «Про що розповідає археологія», можна переглянути за посиланням: https://youtu.be/-cmAYTyhlYg.
За інформацією Інституту археології НАН України