У сучасному світі дедалі більше урядів і компаній шукають компроміс між зростанням, зайнятістю, соціальною інтеграцією та захистом навколишнього середовища.
Основний виклик полягає в необхідності спрямувати процес структурних перетворень на розвиток сталого виробництва і споживання з метою масштабного створення якісних робочих місць, розширення сфери охоплення адекватними системами соціального захисту, сприяння соціальній інтеграції та реалізації основоположних принципів і прав для нинішнього і прийдешніх поколінь. Це потребує реалізації екологічної та економічної політики, що враховує чинник впливу на сферу праці.
Про це у статті ««Справедливий перехід» для сталого розвитку та гідної праці» для тижневика «Дзеркало тижня» пише провідний науковий співробітник сектору соціальних ризиків у сфері зайнятості населення Інституту демографії та соціальних досліджень імені М.В. Птухи НАН України кандидат економічних наук Ірина Новак.
Експерт зазначає, що соціальна політика й політика зайнятості, професійної підготовки та ринку праці мають включати елемент екологічної сталості як одну з цілей стимулювання розвитку життєздатних підприємств і гідної праці. Найважливішою передумовою забезпечення необхідної інтеграції та послідовності таких заходів є створення інститутів і механізмів адміністративного управління для екологічно сталого розвитку на всіх рівнях, включно з компетентними органами влади, організаціями роботодавців і профспілками.
У 2013 р. Міжнародна організація праці (МОП) оприлюднила доповідь «Сталий розвиток, гідна праця і зелені робочі місця», присвячену двом магістральним проблемам ХХІ ст. — забезпеченню екологічної сталості та гідної праці для всіх. У документі наголошується, що обидві ці проблеми потребують невідкладного й спільного вирішення, оскільки тісно пов’язані між собою, а мети екологічно сталої економіки не можна досягнути без активного внеску світу праці.
Інтеграція ідей захисту навколишнього середовища (екологія), соціальної справедливості (соціум) та запобігання дискримінації (економіка) знайшла відображення у парадигмі сталого розвитку (Sustainable development), сформульованій у 1987 р. у доповіді «Наше спільне майбутнє» (Our Common Future) Міжнародної комісії з навколишнього середовища і розвитку ООН (World Commission on Environment and Development). Триєдина концепція сталого розвитку визначає невіддільними складовими соціального прогресу дотримання прав людини, бізнес-етики та інвестицій у розвиток некомерційного сектора, а результатом взаємодії економічного розвитку та соціального прогресу — забезпечення соціальної справедливості, передусім щодо можливостей зайнятості.
Утім, синергія зв’язку сталого розвитку та гідної праці не є автоматичною і залежить від умов праці, її якості та соціальної цінності. Саме тому в рамках концепцій сталого розвитку та гідної праці відбувається формування критично важливих умов для людського розвитку щодо екологічної сталості, безпеки і прав людини, сприяння рівності й соціальній справедливості.
У своїй статті вчена також звертає увагу на те, що однією з важливих ознак сталих економіки та суспільства, які зберігають навколишнє середовище для прийдешніх поколінь, характеризуються справедливістю і не допускають ізоляції жодних соціальних груп або країн, є розвиток зеленої економіки (Green Economy). У 2008 р. Програма ООН з навколишнього середовища (UNEP), МОП, Міжнародна організація роботодавців (International Organisation of Employers, IOE) і Міжнародна конфедерація профспілок (International Trade Union Confederation, ITUC) започаткували ініціативу «Зелені робочі місця» (Green Jobs), що підтримує узгоджені зусилля урядів, роботодавців і профспілок, спрямовані на розробку та реалізацію екологічно сталої й послідовної політики та ефективних програм, метою яких є створення зелених робочих місць і просування гідної праці.
Однак, як наголошує Ірина Новак, сама по собі зелена економіка не є безумовно соціально справедливою, сталою й такою, що виключає ізоляцію, а зелені робочі місця автоматично не створюють передумови для просування гідної праці та поліпшення стану навколишнього середовища. На думку вченої, сучасні заходи боротьби зі зміною клімату мають бути справедливими. Якщо перехід здійснюватиметься належним чином, значна частина наявних робочих місць може бути перетворена на екологічно чисті за одночасного створення мільйонів нових робочих місць.
Ініціатива «Зелені робочі місця» закликає до чесного і справедливого переходу (Just Transition) — системи заходів, необхідних для забезпечення робочих місць і засобів до існування в умовах, коли країни переорієнтуються на стале виробництво. В рамках цих заходів мають надаватися необхідна допомога постраждалим від кліматичних змін, створюватися нові можливості для спільного використання роботодавцями, працівниками та їх організаціями, організаціями громадянського суспільства, які працюють у цій сфері, громадами й урядами країн.
Отже, робить висновок Ірина Новак, економічна трансформація і справедливий перехід до «зеленої» зайнятості є взаємозалежними для досягнення сталого розвитку, а політика в сфері праці та зміни клімату повинні мати прямий зв’язок.
Задля забезпечення поступового та справедливого переходу до сталої економіки й сталого суспільства майбутнього країни повинні розробити і реалізовувати політичні заходи, що дадуть змогу вчасно використовувати нові можливості та вживати заходи для подолання ймовірних проблем, виявлених у процесі інтеграції елементів, пов'язаних з навколишнім середовищем, соціальним розвитком і гідною працею.
Створення максимальних можливостей і пом’якшення соціальних втрат промислової трансформації, підтриманої справедливим переходом до зеленої економіки, передбачає узгодження економічної, соціальної, трудової та екологічної політик, реалізацію заходів, спрямованих на забезпечення соціальної справедливості та добробуту в процесі переходу. Нових, комплексних заходів політики потребують розвиток успішних підприємств, стимулювання створення робочих місць, підвищення рівня освіти і професійної підготовки працівників, поліпшення функціонування системи соціального забезпечення та полегшення процесу переходу.
Авторка статті переконана, що справедливий перехід до зеленої економіки має супроводжуватися створенням простору для ведення переговорів представників працівників, роботодавців та урядів щодо ефективної політики забезпечення справедливих можливостей і створення зелених робочих місць.
Учена зауважує, що питання сталого розвитку для нашої країни актуалізувалось у зв’язку з підписанням Угоди про асоціацію між Україною та Європейським Союзом. У цьому документі сприяння сталому розвитку розглядається як один з головних принципів посилення співробітництва між сторонами, які визнають важливість повного врахування економічних, соціальних та екологічних інтересів нинішнього й майбутніх поколінь і гарантують, що економічний розвиток, екологічна й соціальна політика будуть реалізовуватися спільно. Обов’язкам сторін щодо сприяння сталому розвитку присвячено главу 13 «Торгівля і сталий розвиток» розділу IV «Торгівля і питання, пов’язані з торгівлею», а також окремі положення, що розкривають інтеграцію екологічної політики до інших сфер державної політики, збереження природних ресурсів, підвищення економічної й природоохоронної ефективності.
У вересні 2017 р. у рамках третьої конференції «Низьковуглецевий розвиток України» відбулася презентація проекту Стратегії низьковуглецевого розвитку України до 2050 р., якою передбачено скорочення викидів і збільшення поглинання парникових газів, упровадження екологічно безпечного виробництва із застосуванням «зелених» технологій у всіх секторах економіки, а також інтеграцію цих принципів до національних, регіональних і місцевих стратегій і систем розвитку. Того ж року було підготовлено Національну доповідь «Цілі сталого розвитку: Україна», де представлено результати адаптації глобальних Цілей сталого розвитку з урахуванням національної специфіки розвитку та перспективи їх досягнення до 2030 р. Загалом це 86 завдань національного розвитку та 172 показники для їх моніторингу за ключовими напрямами сталого розвитку, серед яких — гідна праця та економічне зростання.
Глобальна програма дій «Порядок денний на ХХІ століття» (Agenda 21) визнає важливу роль працівників і профспілок, організацій роботодавців щодо імплементації принципів сталого розвитку, зокрема, шляхом:
— поширення тематики соціального діалогу на питання екологічної політики;
— збільшення кількості колективних договорів і угод екологічного спрямування, метою яких є досягнення сталого розвитку;
— створення дво- і тристоронніх механізмів для розгляду та вирішення питань безпеки, охорони здоров’я та сталого розвитку;
— розширення участі й консультацій із соціальними партнерами з питань прийняття рішень з розробки, реалізації та оцінки національних і міжнародних стратегій і програм у сфері охорони навколишнього середовища та розвитку, галузевих стратегій, стратегій сталого розвитку тощо.
Наприкінці публікації Ірина Новак зазначає, що ефективність цих дій соціальних партнерів та організацій громадянського суспільства в Україні може бути забезпечена з допомогою започаткування постійного діалогу з питань сталого розвитку, справедливого переходу та створення зелених робочих місць, попередження, уникнення або зменшення потенційно негативних наслідків переходу до низьковуглецевої економіки, зокрема, з питань конкуренції та зайнятості. Ця ініціатива може бути реалізована в рамках діяльності Платформи громадянського суспільства Україна—ЄС, створеної відповідно до ст. 469–470 Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.
Детальніше читайте у повному тексті статті Ірини Новак на сторінках тижневика «Дзеркало тижня» (Випуск №29, 11-17 серпня 2018 року) або на офіційному інтернет-сайті видання за посиланням: https://dt.ua/macrolevel/spravedliviy-perehid-dlya-stalogo-rozvitku-ta-gidnoyi-praci-285297_.html