Проблема «завеликої» присутності євреїв у системі компартійно-радянської влади для більшовиків у 1919-1920 роках була дуже актуальною.
Геннадій Єфіменко пояснює: «Активна участь євреїв у комуністичному будівництві була зумовлена тим, що традиційні для єврейської громади заняття були заборонені. У своєму листі І. Лапідус вказував: «Єврейство в більшості своїй елемент торговий та посередницький. З приходом радянської влади він, звичайно, позбавляється основних джерел свого існування і щоб врятувати своє життя знаходить єдино можливий для нього вихід – в Радянські установи. Він заповнює усі пори Радянського організму ще й тому, що це елемент міський і найбільш освічений і, звичайно, постійно стирчить на очах». На таке вимушене пристосуванство звертали увагу і чекісти, які в одному із звітів по ситуації у квітні 1919-го у Києві відзначали, що серед комісарів-євреїв «є і значна частина, яка працює тільки під лозунгами, а насправді приладновується до державного пирога». (…) Щоб переконати киян у тому, що комуністична влада не є єврейською владою, у «Київському комуністі» 5 березня була опублікована стаття «Комуністи та «жиди»». Основний «проєврейський» аргумент автора статті полягав у тому, що із накладеної на «буржуазію» контрибуцію у 200 млн майже половину мали здати євреї за національністю».
Тим не менш, дана стаття не мала значного впливу на настрої населення, тому «30 травня 1919-го на засіданні політбюро ЦК КП(б)У, «враховуючи надзвичайну загостреність антисемітських настроїв», за пропозицією Бубнова ухвалили рішення «провести часткову заміну єврейських працівників у містечках та селах працівниками українцями та росіянами». Проти такого рішення протестував Георгій П’ятаков, який заявив: «Піддатися паніці і зробити з факту наростання (антиєврейських настроїв - Авт.) архіопортуністичний і безумовно неправильний висновок про необхідність усунути з радянських посад євреїв, або, в крайньому разі усунути якомога більше, означає лише сприяти тому процесові, про який я говорив вище. Селянин має працювати разом з євреєм і переконатися, що не всі євреї спекулянти». Він наполягав на потребі «влиття євреїв у село – саме революційної частини євреїв, а не крамарів та спекулянтів – на саму звичайну роботу». При чому П'ятаков уточнив, що йдеться про надсилання «на постійну роботу на село відповідальних євреїв-комуністів навіть з ризиком втратити багатьох із них». (…) Протест першого секретаря ЦК КП(б)У П’ятакова було задоволено: постанову відправили на розсуд ЦК РКП(б) і у підсумку її так і не втілили в життя. Реальних кроків у напрямку заміни євреїв неєвреями не було здійснено і ще з однієї причини: в умовах антиселянської політики та поширеної серед компартійно-радянського керівництва УСРР недовіри навіть до представників українських прорадянських партій знайти потрібну кількість людей з «неєврейськими» прізвищами було важко або й взагалі неможливо».
Із повним текстом статті можна ознайомитись за посиланням: http://www.dsnews.ua/nasha_revolyutsiya_1917/taemne-rishennya-kieva-yak-evreyiv-z-kerivnih-posad-znimati-31052019220000
За інформацією Інституту історії України НАН України