|
Автор статті зазначає: «2020 рік в Україні оголошено Роком математики. Про це повідомила міністерка освіти, презентуючи сумні результати міжнародного порівняльного дослідження PISA. Власне, ми й так знали, що з математикою проблеми, — бачили результати дослідження TIMSS, а також ЗНО, на якому більшість випускників шкіл не могли виконати елементарних обчислень. Уже відомо, що в рамках комплексу «рятувальних заходів» із 2021 року впровадять обов'язкове ЗНО з математики, а при вступі частіше вимагатимуть сертифікати тестування з цього предмета. І батьки кинулися шукати репетиторів. Але насправді математика потрібна не для ЗНО. Кожен, хто хоче мати затребувану й високооплачувану професію, пов'язану з інжинірингом чи ІТ, створенням чи аналізом великих даних, хто хоче навчитися мислити (незалежно від того, гуманітарій він чи технар), бути конкурентоспроможним, географічно універсальним і реалізуватися в житті, — повинен знати математику. І Рік математики — добра нагода поговорити про її популяризацію та про те, як перетворити цей предмет із «примусового» на улюблений».
На думку вченої, в популяризації математики велику роль мають відіграти відеоканали, дистанційні курси, відеолекції тощо: «Розповім про мої улюблені канали YouTube для математичних гурманів. Насамперед — англомовні. Завдяки анімації та формулам, вони зрозумілі навіть без доброго знання мови. Це не навчальні курси, а науково-популярна математика, часто за межами не тільки шкільного, а й університетського курсу. Не всі з цих відео прості, окремі розраховані на досить обізнану аудиторію.
Тут є надзвичайно цікаві відео про різдвяну теорему Ферма, про те, чому в школі 500 років не вивчають формулу розв'язання кубічних рівнянь, про візуалізацію золотого перетину та про кубик Рубіка у формі пляшки Кляйна.
З відео на цьому каналі ви дізнаєтеся, чому 1+2+3+...=-1/12, почуєте про землетруси, кола та сфери, про ключ до гіпотези Рімана, дізнаєтеся пояснення математичних анекдотів і чому 0!=1. Канал випустив кілька відео про число π на честь того, що досяг 3,1415... (приблизно π) мільйона підписників.
Ви побачите візуалізацію турбулентності та кватерніонів. А також отримаєте відповідь на запитання, чому площа тіні від сфери вчетверо менша, ніж площа сфери.
Тут можна побачити моє, мабуть, найулюбленіше відео — про парадокс Банаха-Тарського, яке гарантовано змінить ваше уявлення про математику. Банах, до речі, львів'янин».
Ірина Єгорченко також відповідає на питання, а що ми робимо і що можемо зробити в Україні для популяризації математики: «Для охочих вивчати математику є багато навчальних відео, цілих курсів, окремих лекцій та сайтів із тренуванням розв'язання задач. Наприклад, канал для школярів «Топ-школа». Відео Академії Хана також уже перекладені українською.
У рамках проєкту «Захоплююча наука для школярів» — ми записали 14 моїх мікролекцій із популярної математики: про математичні моделі, застосування математики в житті, математику швидкостей, про хаос і фрактали, про історичні й сучасні шифри, про логарифми у фінансовій математиці й природі та про нібито прості задачі, яких математики не могли розв'язати інколи сотні років після того, як їх сформулювали. Ці лекції розраховані на широку аудиторію — і старшокласників, і дорослих. Узагалі ж, на сайті цього проєкту є відео з хімії, біології, фізики та інформатики. Їх запис і виробництво здійснювалися за підтримки «Київстару».
Результат мені сподобався, але робота над цими лекціями знищила мої ілюзії, що знімати такі відео не дуже складно і що це можна легко робити вдома самотужки».
Учена пояснює чому українські математики не знімають нічого схожого на Mathologer, 3Blue1Brown чи vsauce: «На жаль, українські математики поки що не мають удосталь сил, часу та коштів і не відчувають суспільного запиту на такі відео. Та й у світі потреби в таких каналах небагато, — кількість переглядів перелічених блискучих англомовних каналів відносно невелика, і все ж у деяких відео — мільйон переглядів. Математика — не котики й не життя кінозірок. Але обсяг англомовної аудиторії все ж достатній для того, аби стимулювати людей виконувати величезну роботу. (…) З нагоди Року математики вийшли різні постанови про заходи з популяризації — проте з розрахунком на особистий ентузіазм науковців та викладачів. Сподіваюся, що якісь популяризаційні проєкти фінансуватиме Національний науковий фонд. На мою думку, українській аудиторії були б корисні відеолекції для батьків, які б допомогли дізнатися про сучасні методи вивчення математики в різних країнах, розвіяти міфи про «страшну математику», згадати шкільні основи для допомоги дітям та орієнтування їхнього навчання. Корисними були б курси чисельної грамотності для дорослих, що допомогли б розуміти числову інформацію та можливості її візуалізації, а також статистичні дані. (…) Незле також було б мати систематичні відеокурси на початковому рівні з цікавих і корисних для життя розділів математики, яких не викладають у школі,─ це теорія ігор, статистика, теорія прийняття рішень, основи математичного моделювання, історія базових математичних ідей, основи математичної логіки, проєкції та побудова карт, математика і мистецтво, а також про практичне застосування математики в інших галузях та технологіях. (…) Сподіваюся, такі відео допоможуть переконатися, що математика — це захоплююче і красиво».
За інформацією тижневика «Дзеркало тижня»