Національний план скорочення викидів (НПСВ) було затверджено у 2017 році. Він почав діяти з 2021 року, але в ньому не передбачені фінансові механізми його реалізації і через це його неможливо виконати. Про це заявив його співрозробник Ігор Вольчин: «Найперша перешкода – абсолютно немає механізму його реалізації, в першу чергу фінансового механізму. Щоб реалізувати ці природоохоронні заходи, потрібні дуже значні кошти».
За словами науковця, генеруючі підприємства на сьогодні не мають джерел фінансування для здійснення реконструкції обладнання чи побудови нових газоочисних установок. Він підкреслив, що ефективним механізмом для модернізації застарілих енергоблоків була інвестиційна складова в тарифі на електроенергію, але вона перестала діяти з середини 2019 року: «У нас фактично було відремонтовано, починаючи з 2008 року, модернізовано чи реконструйовано 22 енергоблоки на теплових електростанціях. За рахунок інвестнадбавки… Після 30 червня 2019 року, і «Енергоринок» зник, і у нас став новий ринок. Ті всі надбавки зникли. Тепер джерел для проведення реконструкції обладнання і джерел для того, щоб збудувати нові газоочисні установки, у нас немає».
Експерт повідомив, що наразі через спад економіки в країні держава виконує вимоги НПСВ, але без фінансування вона почне його порушувати вже через кілька років: «Поки ми зобов’язань не порушуємо. Але якщо нічого не робити, то в 2024 році ми вже прийдемо до невиконання НПСВ».
На його думку, кошти на екомодернізацію енергопідприємств можуть з’явитись за умови збільшення тарифів на струм, і це рішення має бути ухвалене на державному рівні: «Ми маємо чесно сказати населенню. Приблизно підрахували, що треба на 5-7% підняти ціну на електроенергію. Цим шляхом йшла Німеччина, зараз цим шляхом іде Польща. У них спеціальний податок на електроенергію, всі споживачі, і приватні, і юридичні особи, і підприємства, всередині країни платять гроші додаткові. Вони невеликі, на рівні 5%. З них 5% йде на фінансування нових потужностей Польщі, включаючи і спорудження газоочисних установок».
Довідково.
Національний план скорочення викидів затверджено 2017 року, він, зокрема, визначає наміри України як члена Енергетичного Співтовариства істотно скоротити викиди діоксиду сірки, оксидів азоту і пилу від ТЕС і ТЕЦ України, потужність яких становить 50 МВт і більше.
Після ухвалення НПСВ майже нічого не було зроблено, щоб він запрацював із 2021 року.
Прописавши вимоги, яким повинні відповідати енергетичні установки, законодавством не були передбачені джерела фінансування їх модернізації, що поставило на паузу втілення плану. Обсяг необхідних коштів оцінюється в 4,13 млрд євро.
Експерти зазначають, що примусова зупинка блоків ТЕС для виконання вимог НПСВ створить дефіцит генерувальних потужностей в Україні, який доведеться покривати за рахунок імпорту електроенергії з Росії, Білорусі.
Докладніша інформація За інформацією ресурсу «Главком»