17 листопада 2018 року в Інституті математики відбувся перший ФізМатДень – наукове свято, покликане популяризувати фізику й математику серед молоді. Програма свята передбачала ігротеку, математичний квест, демонстрації з фізики та популярні лекції. На захід завітали понад сто відвідувачів.
Організаторами події стали Інститут математики НАН України і Київський академічний університет НАН України та МОН України за участі творчої лабораторії «5 НАУК», київського Природничо-наукового ліцею №145, Інституту металофізики імені Г.В. Курдюмова НАН України, Інституту проблем математичних машин і систем НАН України, Інституту теоретичної фізики імені М.М. Боголюбова НАН України, Київського університету імені Бориса Грінченка й українського виробника настільних ігор FEELINDIGO.
Одним із найзахопливіших моментів програми для школярів був математичний квест. Його учасники мали розв’язати нетривіальні математичні завдання, у відповідях яких вони отримували номери кімнат в Інституті, де на них чекало нове математичне випробовування. Особливо активно до квесту долучились учні Русанівського ліцею та ліцею «Наукова зміна», а також вихованці творчої лабораторії «5 НАУК».
Логічні й математичні ігри, представлені під час ігротеки, зацікавили не лише дошкільнят, школярів і студентів, а й аспірантів та дорослих. Такі ігри розвивають математичні здібності – логіку, просторові уявлення, комбінаторне мислення, а також вміння ухвалювати стратегічні рішення.
Гості свята мали нагоду дізнатися багато цікавого від працівників творчої лабораторії «5 НАУК». Математичні головоломки й фокуси, фізичні експерименти і запитання, що стимулюють аналізування причиново-наслідкових зв’язків, не залишили байдужим жодного учасника незалежно від віку.
Математику недаремно називають царицею наук: вона присутня скрізь, у всіх аспектах нашого життя та може пояснити безліч явищ. Так, із доповіді старшого наукового співробітника відділу математичного моделювання морських і річкових систем Інституту проблем математичних машин і систем НАН України кандидата фізико-математичних наук Катерини Терлецької присутні дізналися про те, як математика розвіює давні міфи про морських чудовиськ, які буцімто знерухомлюють кораблі, а також про таємницю озера Лох-Несс у Шотландії. Всі ці явища, як з’ясувалося, можна пояснити динамікою внутрішніх хвиль в озерах, де спостерігаються стратифіковані течії.
Що може буте кращим, аніж почути про зв’язок математики й музики від справжнього математика-музиканта? Присутні були в захваті, коли аспірант відділу математичної фізики Інституту математики НАН України Владислав Зіненко не лише розповів про математичне підґрунтя побудови сучасного звукового ряду, а й продемонстрував це, граючи на електрогітарі.
Із лекції старшого наукового співробітника відділу математичної фізики Інституту математики НАН України кандидата фізико-математичних наук Ірини Єгорченко слухачі з подивом дізналися, що діаграми, створені видатним українським математиком Георгієм Вороним, мають застосування в багатьох сферах, зокрема у математиці, астрофізиці, біології, історії, антропології і навіть у мистецтві. Від визначення округів для доставки піцци та 3D-друку до архітектури й досліджень зоряного неба – різноманітність сфери застосувань цих діаграм просто вражає.
|
Лекція старшого викладача кафедри інформаційної безпеки Фізико-технічного інституту Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського» Олександра Рибака зацікавила всіх, хто займається комбінаторикою. Деякі комбінаторні задачі потребують знаходження максимальної або мінімальної кількості певних операцій, які можна виконати до настання певної ситуації. Метод потенціалів дає змогу оцінити кількість дій чи іншу подібну характеристику системи.
|
Надихаючу лекцію прочитав виконувач обов’язків директора Київського академічного університету НАН України та МОН України, завідувач відділу надпровідності Інституту металофізики імені Г.В. Курдюмова НАН України член-кореспондент НАН України Олександр Кордюк. Про те, як природна дитяча допитливість спонукає експериментувати й підштовхує до обрання наукового шляху, а також про природу високотемпературної надпровідності матеріалів почули школярі та студенти, серед яких, як сподіваються організатори, з’явилися майбутні фізики-експериментатори.
|
Найжвавішою дискусією в залі супроводжувалася доповідь провідного інженера лабораторії астрофізики і космології Інституту теоретичної фізики імені М.М. Боголюбова НАН України Антона Рудаковського, котра стосувалася темної матерії – однієї з найбільш інтригуючих загадок сучасної фізики. Присутні дізналися про експериментальні дані, що свідчать про існування темної матерії, а також про різні теорії, котрі намагаються пояснити її можливу природу. Хоча ця лекція була останньою, слухачі довго не розходились і поставили лектору чимало запитань про таємниці Всесвіту.
Організатори з приємністю відзначають, що перший ФізМатДень сподобався дітям і дорослим, які на нього завітали, та висловлюють надію, що проведення цього свята стане доброю традицією.
P.S. Більше світлин шукайте у фотоальбомі на Facebook-сторінці НАН України.
За інформацією Інституту математики НАН України
Фото: Прес-служба НАН України