Під час міні-лекції в ефірі радіо «UA: Культура» наукова співробітниця Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України кандидат історичних наук Марина Олійник відповіла на найпоширеніші питання про розвиток побутування традиційного українського одягу в повсякденності міста.
Коли ж виникла традиція показувати свої патріотичні почуття через вдягання українського одягу?
Як зазначає етнологиня, якщо в Інтернеті зробити пошук «хто першим вдягнув вишиванку», то Google запропонує силу-силенну посилань, в яких буде авторитетно заявлено, що першим вишиванку з міським костюмом одягнув Іван Франко. Як аргумент пропонується віднайти купюру у номіналі 20 гривень. Таке упередження увійшло у нашу свідомість ще за радянських часів, коли українству було відведено почесне етнографічне амплуа.
Іван Франко. 1889 р. Джерело: Вікіпедія |
Найбільший вплив на утвердження національного іміджу серед українців справив Тарас Григорович Шевченко. Він справедливо визнаний творцем української ідеї та українства як ідеології. Навіть у манері вдягатися він демонструє свої духовні переконання. На відомому знімку він зображений у сільській смушевій шапці та кожусі, саме в такому образі він представив себе на автопортреті.
Автопортрет Т.Г. Шевченка. 1860 р. Джерело: Вікіпедія |
Новаторство Шевченка полягало в тому, що він змінив існуючі правила, за якими одяг поділявся на міський та сільський, елітний та простонародний. Вдягнувши народну смушкову шапку з кожухом у поєднанні з європейським костюмом, Шевченко розпочав модернізацію українського іміджу. Важливо зазначити, що тільки акту епатажу було не достатньо, щоб це явище переросло у справжню культурну хвилю, необхідно було заявлене українство наповнити переконливим змістом. Це зробив Шевченко через свою літературну і художню творчість. Образ кобзаря в смушевій шапці став іконою і сільської хати і кабінету інтелігента.
Коли українська еліта почала вдягати сільські строї?
Всім відомо, що народне вбрання селян зараховують до маркерів української ідентичності. Простий народ беріг свою культуру через звичаї, неписані закони, як правило не усвідомлюючи себе як етнос, часто в мемуарах це називалось «українською стихією», тобто природою, але не свідомою національною концепцією. Інтелектуали інтерпретували народний одяг. Саме інтелігенція, яка перебувала під впливом демократичних ідей, пропагувала національне пробудження з чітким українським самовизначенням. Ми можемо говорити про возз’єднання еліти та простого народу. А одною із переконливих доказів цього процесу було використання традиційного одягу. Народники збирали фольклорно-етнографічний матеріал з уст простих людей, багато хто з них при цьому вдягав сільські строї.
У Києві розвинувся рух, який увійшов в історію як «хлопоманський». Хлопоманами були Володимир Антоновича, Борис Познанський, Павло Житецький, Тадей Рильський, Микола Лисенко, Михайло Старицький.
Хлопомани. Стоять зліва-направо: Онуфрій Хойновський, Вікентій Василевський, Владислав Винарський. Сидять зліва-направо: Тадей Рильський, Володимир Антонович. Джерело: Експозиція Київського Літературно-меморіального музею М. Рильського. |
У 1860 р. студенти київського університету Михайло Старицький та Микола Лисенко почули заклик одягати народне вбрання й відстоювати свою національність, мову та демократичні ідеї. Це захопило друзів. Михайло Старицький згадує: «Лисенко став радитися зі мною, який би замовити нам костюм, і ми після довгих серйозних дебатів вирішили, що на перший раз треба обзавестись хоча двома: для буднів – чумарка з темно-коричневого драпу, оздоблена шкірою, і шаровари сірі, а для свят – суконні жупани, оксамитові темно-сині шаровари і шовкові шалі для поясів».
Відомий український письменник корифей українського театру Михайло Старицький протягом всього життя тримав у своєму гардеробі компоненти народного одягу, про що пише Олександр Лотоцький: «Вже своїм зовнішнім виглядом – типовим українським обличчям з довгими вусами, в сивій шапці, в синій чумарці з сивою смушевою оторочкою – се була жива реклама українця для того часу, коли все українське штучно заховували або само воно соромливо ховалося. Де б не появилася та характерна українська постать, на літературних або громадянських зборах, чи просто навіть на вулиці, зараз звертала на себе увагу, і чулося звідусіль – “Старицький, Старицький”».
Михайло Старицький в останні роки життя. Джерело: Вікіпедія. |
Чи завжди було доречно і безпечно виражати своє захоплення народною ношею?
Дворяни повинні були носити одяг відповідно до їхнього соціального стану, а саме – європейський костюм. Використання народного одягу було підставою для арешту. Відома справа «Дело о ношении хлопоманского костюма», коли в 1865 р. в Умані було арештовано та складено протокол: «дворянин Подольськой губернії Амос Свидницкий в малороссийском костюме, т.е. в холщовой рубахе, вышитой на воротнике и передней части, в широких синих суконных штанах малороссийского покроя» був заарештований як хлопоман.
Майбутнього літературознавця, творця української журналістики Сергія Єфремова було виключено з навчання у Київській духовній семінарії в 1896 р. «за неблагонадежность», третім доказом якої було те, що «носил малороссийскую сорочку».
Сергій Єфремов. Джерело: http://litakcent.com/2016/10/07/syndrom-kolonialnosti-u-studijah-serhija-jefremova/ |
Донька професора Володимира Антоновича Катерина згадує про такий факт: «щоб київські українофіли не дуже захоплювались національним убранням, а заодно й українськими ідеалами, київський поліцмейстер Гюббенет видав наказ, щоб усі професійні й зареєстровані повії носили тільки українське вбрання. Ця поліцейська витівка ні до чого, звісно, не привела».
Які смисли інтелігенція транслювала через українське вбрання ?
Найкращої відповіддю на це питання є пряма мова, яка дійшла до нас у спогадах. Опанас Сластіон, який навчався у Петербурзькій академії мистецтв, разом з Мартиновичем, Васильківським згадує, що вони по-можливості носили українську одежу, яку ввели хлопомани, «аби “вони” знали, що “ми” існуємо й будемо існувати». Тобто основний смисл – це вираження національної належності.
Василь Тарновський 1860 р. Джерело: https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2901280-vasil-tarnovskij-molodsij-toj-so-zvertav-gori.html |
Витонченим українським денді був Василь Васильович Тарновський, відомий збирач національних старожитностей та меценат українських справ. Марко Вовчок пише в листі до свого чоловіка: «Бачила Василька Тарновського у синіх шароварах, вишиваній сорочці і в чемерці, привітав нас любенько».
На картині А.М. Гороновича Василь Тарновський представляє образ українського аристократа, який європейський одяг поєднує з вишиваною сорочкою та шовковим козацьким поясом. Пізнаваною на київських вулицях була карета Тарновського з кучером у синьому жупані, підперезаному червоним поясом, у широких синіх штанях, на голові чорна смушева шапка.
Портрет В.В. Тарновського. Художник А. Горонович Джерело: Вікіпедія |
Які особливості мав український образ панянок?
Для жіноцтва важливіша естетично-чуттєва оцінка зовнішнього виміру. Відомо, що чоловіків слухають, а на жінок дивляться. Про яскраву інтелектуалку Ольгу Петрівну Косачеву, можна сказати, що на неї одразу дивляться, і не відходячи слухають. Свій український образ вона вписує в модний європейський туалет.
Українська частина представлена найбільш знаковими та давніми частинами вбрання: головним убором, вишитою сорочкою, намистом, та більш пізнім компонентом – керсеткою з модним приталеним силуєтом. Замість плахти – популярна спідниця кринолін. Пишна зачіска видає високий не простонародний соціальний статус. Природна грація та аристократична манера в позі показана поряд з дотриманням народних правил. Вінок є ознакою незаміжньої дівчини, хустка і намітка – це головні убори молодиці.
Після 1868 р. коли вона побралася з Петром Антоновичем Косачем вона фотографується в хустині чи намітці.
Ольга Драгоманова. 1867 р. Джерело: Вікіпедія |
Ольга Косач. 1875 р. Джерело: Вікіпедія |
Олена Пчілка у своїй «Автобіографії» описала деякі моменти поїздки до Парижу у 1878 р. для зустрічі з братом Михайлом Драгомановим та відвідування Всесвітньої Паризької виставки. В Парижі вона відвідує приятелей-громадівців. «Подолинський жив у Парижі зі своєю дружиною. <…> Дружина його почала одягатись в українське вбрання, я теж була так одягнена, і ми дивували нашим вбранням парижан».
В очіпку сфотографована заміжня за Пантелеймона Куліша Ганна Барвінок, вишивана сорочка, прилегла керсетка та картата спідниця на криноліні, поверху фартух-запаска, ймовірно з вибійкою. Панські керсетки та спідниці на криноліні можна побачити на панянках, які до українського образу могли додавати модні світські прикраси.
Ганна Барвінок. 1847 р. Джерело: Вікіпедія |
На шпальтах жіночого журналу «Модний магазин» (1867, № 3) давались рекомендації для пошиття «малороссийской трихвистки», яку в народі називали керсеткою.
Модний магазин 1867, №3 |
У цьому ж часописі (1864, № 21) знаходимо таку світську хроніку: «Нещодавна одна особа вищого кола справила в італійській опері незвичайний ефект своїм туалетом: – увесь убір її складався з одноколірного плаття та малоросійської сорочки з білого кашеміру». Саме театр був тим публічним місцем, куди було прийнятно вдягнути український стрій, хоча б еклектичний. Про це є свідчення у Людмили Старицька-Черняхівська:: «І коли ми вбирали наші вкраїнські убрання, нас охоплювало те почуття, яке, мабуть, стискало груди молодого лицаря, коли його вперше підперізувано лицарським мечем. Минули часи, давні часи! І сміх і жаль бере, коли згадуєш тепер цю убогу дитячу демонстрацію, якою і ми ніби причинялися до великого діла. Вишивана сорочка і голосна українська розмова в театрі. Сердешні засоби! Але й вони відповідали тій глині, якою стуляє муляр одну до одної великі цеглини мурів». Збереглася світлина Л. Старицької, якій 14 років.
Сергій Єкельчік знайшов свідчення Агатангела Кримського про те, що навіть у Москві, після гастролей трупи Садовського в 1891 р. під впливом яскравих образів Марії Заньковецької на деякий час серед її «поклонників» поширилася мода носити український народний костюм. С. Єкельчик слушно зауважує, що для російських жінок таке вдягання українського костюма не мало «ритуального, ідеологічного значення», а отже, як модне явище швидко зникло.
Марія Заньковецька 1892 р. Джерело: Вікіпедія |
Чому чоловіки швидше адаптували вишиту сорочку до європейського костюма?
На ментальному рівні чоловіки ставлять на перші місця інші вимоги до одягу, ніж жінки. Так практичність і відповідність статусу превалюють над естетичними вимогами. Тому чоловіки беруть в свій обіг речі, які проходять утилітарний цензор. Такий іспит склала вишивана сорочка. Вона була готова до використання в умовах міста з візуального і практичного боку. Українська чоловіча сорочка відповідала всім вимогам до одягу свого часу. По-перше, вона мала глибоке символічне значення, її історична біографія несла в собі пам’ять про славу героїчного козацтва, по-друге вона була зручною в експлуатації, ідеально вписувалась у формат європейського костюма, по-третє була гарною і подобалась жінкам, які часто вишивали їх для своїх близьких. Таким чином вишита сорочка стала місточком, що з’єднав з одного боку українську інтелігенцію і селянство, а з другого боку європейські і українські маркери. Найдавніша світлина, на який зображено поєднання вишитої сорочки і міського костюма, зображає Марка Кропивницького в 1864 р., в цей рік Івану Франку виповнилось 8 років.
Марко Кропивницький 1864 р. Джерело: https://library.kr.ua/kray/kropivnickiy/kropuphoto/ |
Чимало українських інтелігентів вподобали поєднання вишитої сорочці з міським одягом. Таким чином, Іван Франко не був першим, хто запровадив моду на вишиту сорочку. Втім, саме йому випала доля бути символом такої традиції.
Використані джерела можна знайти за посиланням:
http://www.etnolog.org.ua/pdf/stories/monografiji/2017/oliynyk.pdf Прослухати лекцію повністю За інформацією Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України