Розпочинаючи 24 лютого 2022 року повномасштабну війну проти України, росіяни виправдовували своє вторгнення абсурдним ідеологічним поясненням – неіснуванням українців. Українців катують, убивають, руйнують їхні міста і села тому, що у хворій імперській уяві їх немає і бути не може. Українство оголошено фейком, заперечується сама наша національна ідентичність. Саме за українську ідентичність триває зараз запекла боротьба з ворогом. У свідомості українського патріота самоідентифікація є не просто категорією суспільного дискурсу, це – життя близьких людей, будні й свята, рідна земля, яка вигодувала кожного, упокоїла далеких пращурів і наших загиблих захисників і захисниць. Саме усвідомлення глибинних зв’язків між індивідуальним досвідом та історичною спадщиною допомагає вірити в перемогу та наближати її, підтримувати героїчні Збройні Сили України.
Духовний вимір ідентичності має й матеріальні проєкції. Одним із яскравих утілень національних символів є традиційне вбрання й сучасний національно маркований одяг. Вишита сорочка стала візуальним транслятором української культури в нашому повсякденні, під час війни для українців вона є важливим презентантом ідентичності. Одягаючи вишиванки, друзі України в усьому світі демонструють підтримку нашому народові у боротьбі з країною-терористом.
Нині на хвилі національного піднесення розвивається чимало яскравих проєктів, які створюють сучасний національно маркований одяг, передусім оздоблений вишивкою. Проєкт «Вишивка в одязі видатних українців» утверджує національну ідентичність через вивчення культурних здобутків творців українського інтелектуального й мистецького простору. Наукова співробітниця відділу «Український етнологічний центр» Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України кандидатка історичних наук Марина Олійник на волонтерських засадах надає наукову консультацію проєктові «Вишивка в одязі видатних українців». Міжмузейною консультанткою проєкту є старша наукова співробітниця Музею видатних діячів української культури Оксана Константинівська. Результати дослідження публікуються у співпраці з керівницею видавництва «АДЕФ-Україна» кандидаткою історичних наук Аллю Істоміною. Творчу команду музейників, вишивальниць, дослідників українського вбрання об’єднала переселенка з Донецька (з 2014 року) Тетяна Зез, яка 2019 року запропонувала відтворити орнаменти вишивки з меморіальних речей відомих українців. 2020 року Громадське об’єднання «Всесвітній день вишиванки» стало інформаційним партнером цього починання. Оскільки важливим атрибутом презентації особистого виміру життя відомих діячів є приватний побут, зокрема, одягові практики, а меморіальні музеї зберігають особисті речі з вишивкою, які належали творцям української культури, то у проєкті чи не першу скрипку грають музейники. Після спільних обговорень і консультацій з дослідниками традиційної культури майстрині відтворюють наближені моделі меморіального вбрання у матеріалі. Схеми для вишивання розробляє відома майстриня й дослідниця вишивки Вікторія Кривоніс. Наразі було відшито вже чимало пам’яток одягу Тараса Шевченка, Олени Пчілки, Лесі Українки, Михайла Старицького, Марії Заньковецької, Миколи Садовського, Єлизавети Скоропадської, Дмитра Яворницького, Максима Рильського, Степана Бандери й інших відомих особистостей.
Основна мета проєкту – привернути увагу широкого загалу до життя і здобутків видатних діячів, відтак кожна сторінка-листівка видання «Вишивка в одязі видатних українців» містить ексклюзивні розповіді про подвижницьку працю та звершення цих непересічних особистостей. Крім того, всі охочі можуть власноруч відтворити декор за представленою схемою вишивки з меморіальної речі.
Традиційно національну ідентичність в одязі визначали за його етнографічно-географічними особливостями. Завдяки ж розвиткові біографічно-мистецького напряму одягової культури через популяризацію іменних орнаментів виникла нова гілка розвитку культури й побуту з національним маркуванням. Велику волонтерську допомогу розвитку проєкту надають амбасадори, сучасна мистецько-інтелектуальна еліта України.
Ярослава Адамчук у сучасній версії сорочки, вишитої Ізидорою Косач-Борисовою своїй онуці Ользі Петровій. Оригінал сорочки зберігається в Літературно-меморіальному музеї Лесі Українки у Звягелі. Вишивка Євгенії Адамчук. Фото Ліліани Зез |
Софія Волошина в сучасній версії сорочки Олени Скоропадської. Оригінал сорочки зберігається в Музеї гетьманства. Вишивка Яни Андрієць. Фото Ліліани Зез |
Леся Воронюк у сучасній версії сорочки Лесі Українки. Оригінали рукавів сорочки зберігаються в Музеї видатних діячів української культури. Вишивка Ілони Кузнецової. Фото Ліліани Зез |
Наталія Яковлева у блузці сучасного крою з відтвореною вишивкою Ізидори Косач-Борисової. Оригінал вишивки зберігається в Музеї Лесі Українки Волинського національного університету. Вишивка Олени Уткіної. Фото Ліліани Зез |
Софія Федина в сучасній блузці з вишивкою із меморіальної сорочки, подарованої Лесею Українкою кузині Ніні Косач (Альбертус). Оригінал вишитої сорочки зберігається в Літературно-меморіальному музеї Лесі Українки у Звягелі. Вишивка Галини Гаманкової. Фото Ліліани Зез |
Римма Зюбіна в сучасній версії сорочки Ольги Кобилянської. Оригінал сорочки зберігається у Чернівецькому літературно-меморіальному музеї Ольги Кобилянської. Вишивка Лесі Демчук. Фото Олександра Звіра |
Євген Нищук у сучасній версії сорочки Тараса Шевченка. Оригінал сорочки зберігається в Літературно-меморіальному будинку-музеї Тараса Шевченка у Києві. Вишивка Тетяни Зез. Фото Андрія Паславського |
Іван Леньо у дизайнерській версії сорочки Тараса Шевченка. Оригінал сорочки зберігається в Літературно-меморіальному будинку-музеї Тараса Шевченка у Києві. Вишивка Тетяни Зез. Фото Андрія Паславського |
Олена Дідик у сучасній версії сорочки Марії Максимович. Оригінал сорочки зберігається в Літературно-меморіальному будинку-музеї Тараса Шевченка у Києві. Вишивка Яни Шмундир. Фото Інни Гуслістої |
Анжеліка Гирич у сучасній версії комірця Олени Пчілки. Оригінал сорочки зберігається в Музеї Лесі Українки Волинського національного університету імені Лесі Українки. Вишивка Марини Герасименко. Фото Ліліани Зез |
Оксана Константинівська у сучасній версії комірця Олени Пчілки. Оригінал світлини Олени Пчілки в комірці зберігається в Музеї видатних діячів української культури. Вишивка Марини Герасименко. Фото Ліліани Зез |
Ігор Козловський у сучасній версії сорочки Івана Франка. Копія оригіналу сорочки зберігається у Львівському національному літературно-меморіальному музеї Івана Франка. Вишивка Лариси Стрілець. Фото Ліліани Зез |
Руслан Халіков у сучасній версії сорочки Івана Франка. Оригінал сорочки зберігається у Львівському національному літературно-меморіальному музеї Івана Франка. Вишивка Лесі Демчук. Фото Ліліани Зез |
Ахтем Сеітаблаєв у сучасній версії сорочки Михайла Старицького. Оригінал сорочки зберігається в Музеї видатних діячів української культури. Вишивка Лесі Демчук. Фото Ліліани Зез |
Ірма Вітовська в сучасній версії сорочки Марії Заньковецької. Оригінал сорочки зберігається у Музеї Марії Заньковецької (Київ). Вишивка Олени Уткіної. Фото Ліліани Зез |
Віктор Гирич у сучасній версії сорочки Миколи Садовського. Оригінал сорочки зберігається в Музеї Марії Заньковецької (Київ). Вишивка Лесі Демчук. Фото Ліліани Зез |
Анжеліка Гирич у сучасній версії сорочки Марії Заньковецької. Оригінал сорочки зберігається в Музеї Марії Заньковецької (Київ). Вишивка Галини Гаманкової. Фото Ліліани Зез |
Назар Божинський у сучасній версії сорочки Дмитра Яворницького. Оригінал сорочки зберігається в Меморіальному будинку-музеї Дмитра Яворницького. Вишивка Валентини Любіч. Фото Андрія Паславського |
Саїд Ісмагілов у сучасній версії сорочки Максима Рильського. Оригінал сорочки зберігається у Київському літературно-меморіальному музеї Максима Рильського. Вишивка Олени Уткіної. Фото Ліліани Зез |
Леся Мудрак у сучасній версії сорочки Катерини Рильської. Оригінал сорочки зберігається в Київському літературно-меморіальному музеї Максима Рильського. Вишивка Галини Гаманкової. Фото Андрія Паславського |
Віталій Гайдукевич у сучасній версії сорочки Максима Рильського. Оригінал сорочки зберігається у Київському літературно-меморіальному музеї Максима Рильського. Вишивка Яни Андрієць. Фото Андрія Паславського |
Максим Георгійович Рильський у сучасній версії сорочки Максима Тадейовича Рильського. Оригінал сорочки зберігається в Київському літературно-меморіальному музеї Максима Рильського. Вишивка Тетяни Зез, Тетяни Серебряннікової, Марини Герасименко. Фото Ліліани Зез |
Богдан Бенюк у сучасній версії сорочки Івана Паторжинського. Оригінал сорочки зберігається в Музеї видатних діячів української культури. Вишивка Олени Уткіної. Фото Дар’ї Тендітної |
Марина Порошенко в сучасній версії сорочки Єлизавети Скоропадської. Оригінал сорочки зберігається в Музеї гетьманства. Вишивка Тетяни Зез. Фото Дар’ї Тендітної |
Директорка Київського літературно-меморіального музею Максима Рильського Вікторія Колесник під час тимчасової евакуації відвідала Стрийський краєзнавчий музей «Верховина» та Меморіальний музей-садибу родини Бандерів і побачила оригінальну світлину Степана Бандери у вишитій сорочці, яка стала джерелом для відтворення візерунка вишивки. У співпраці проєкту з директором Стрийського краєзнавчого музею «Верховина» Миколою Закусовим відтворено наближену модель вишитої сорочки Степана Бандери, яку представив відомий дослідник українського національно-визвольного руху та громадський діяч Володимир В’ятрович. 2022 року Громадське об’єднання «Всесвітній день вишивки» організувало машинне виготовлення 100 сорочок з «орнаментом Степана Бандери» і на пів мільйона гривень від продажу цієї продукції придбало бронежилети для Збройних Сил України. Громадське об’єднання «Всесвітній день вишиванки» та Благодійний фонд «Коло» організували виробництво жіночої версії вишиванки з іменним «орнаментом Степана Бандери», а на виручені кошти придбали реанімобіль для медичної допомоги на фронті. Отже, волонтерські етнокультурні проєкти з популяризації вбрання української інтелігенції справді працюють і мають великий потенціал для зміцнення духовної та фізичної «броні» України. Нещодавно учасники проєкту відшили і подарували сорочку «Бандера Military Style» Головнокомандувачеві Збройних Сил України генералові Валерію Залужному.
Валерій Залужний із сорочкою, вишитою за схемою «орнаменту Степана Бандери». Фото з Facebook-сторінки «Вишивка в одязі видатних українців» |
13 травня 2023 року було оголошено, що діяльність проєкту «Вишивка в одязі видатних українців» переросла у створення однойменної громадської організації.
P.S. Дякуємо ГО «Вишивка в одязі видатних українців» за люб’язно надані світлини.
За інформацією Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України