У вересні 2024 року вийшла друком двомовна (українською та англійською) наукова монографія «Професійне декоративне мистецтво України доби глобалізації», яку підготувала кандидат мистецтвознавства Зоя Чегусова, старший науковий співробітник відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, заслужений діяч мистецтв України, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка. Книгу опублікувало київське видавництво «ArtHuss», яке спеціалізується на літературі для творчих професій та нон-фікшн. До художньо-дизайнерського вирішення книги долучився Західний науково-мистецький центр Національної академії мистецтв (НАМ) України. Автор дизайн-концепту книги та тексту передмови до неї – керівник цього Центру член-кореспондент НАМ України Михайло Бокотей. Над дизайном книги працювали також художники-дизайнери Артур Солецький і Віктор Володимиров-Лихоліт.
|
Сферою дослідження авторки монографії є професійне декоративне мистецтво України, яке зазнало істотних образно-пластичних перетворень після 1991 року – в час кардинальних зрушень у суспільно-політичному устрої нашої держави.
У виданні досліджено образно-пластичну еволюцію та загальні художні тенденції розвитку декоративного мистецтва впродовж ХХ століття, а також його сучасні стильові трансформації на основі доробку провідних професійних митців України.
Розглянуто також творчість художників, які здобули академічну освіту за спеціалізацією «декоративне мистецтво». Дослідниця у своїй праці надала перевагу авторським роботам (тобто створеним від ескізу до реалізації в матеріалі одноосібно – без виконавців), що вирізняються творчим переосмисленням національних традицій.
Тема цієї монографії актуальна тому, що в українському мистецтвознавстві немає окремого наукового дослідження, в якому комплексно й панорамно було би проаналізовано засадничі види декоративного мистецтва України другої половини ХХ – початку ХХІ століття в контексті збереження національної своєрідності в умовах глобалізації. А саме це й було метою монографії.
Поставлена мета зумовила такі завдання: вивчити історіографію та джерельну базу за темою дослідження; узагальнити і проаналізувати розвідки провідних українських мистецтвознавців, які вивчають декоративне мистецтво України, а також праці українських та іноземних науковців, присвячені світовим проблемам глобалізації та питанням національно-культурної ідентичності (розділ І. «Історіографія та джерела дослідження професійного декоративного мистецтва України»); розкрити основні історичні й теоретичні аспекти поступу декоративного мистецтва у ХХ столітті (розділ 2. «Історичні та теоретичні аспекти розвитку професійного декоративного мистецтва України ХХ століття»); осмислити художньо-стильову еволюцію мистецтва кераміки (розділ 3.1. «Авторська художня кераміка: розмаїтість мистецьких спрямувань»), скла (розділ 3.2. «Авторське художнє скло: панорама “нового” гутництва»), дерева (розділ 3.3. «Художня обробка дерева України: провідні митці, особливості творчості»), текстилю (розділ 4. «Мистецтво тканини України другої половини ХХ – початку ХХІ століття: національні традиції і новаторство»), зокрема, розглянути творчі інтенції та здобутки провідних українських митців у царинах гобелена (розділ 4.1. «Від витоків традиційного гобелена до новітнього експериментального ткацтва») та розпису на тканині (розділ 4.2. «Розпис на тканині: пошуки новітньої образності»).
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Дослідження передбачало й аналіз нетрадиційних мистецьких форм, що розвинулись у декоративному мистецтві в умовах світових глобалізаційних процесів, і перегляд усталеного у мистецтвознавчій літературі термінологічно-понятійного апарату щодо визначень «декоративно-ужиткове мистецтво» і «декоративне мистецтво» (розділ 4.3. «Нетрадиційний авторський текстиль як відображення базових художньо-стильових трансформацій у декоративному мистецтві України»); відтворення панорами міжнародних, національних виставок-конкурсів, всеукраїнських імпрез і симпозіумів, які виявилися найпотужнішим стимулом для активізації творчості й експериментальної роботи майстрів мистецтва вогню та мистецтва тканини доби глобалізації (розділ 5.1. «Національні та міжнародні виставки-конкурси як виразники художньо-стильових трансформацій у декоративному мистецтві 1990-2010-х років»); визначення поняття «глобалізація», а також міри її впливу на декоративне мистецтво України та з’ясування, наскільки вагомою є загроза руйнації ознак національної своєрідності (розділ 5.2. «Професійне декоративне мистецтво як важливий чинник національної ідентичності в культурі України доби глобалізації»).
|
|
|
|
У монографії здійснено наскрізний мистецтвознавчий аналіз широкого історико-культурного матеріалу. Це дало змогу авторці виявити і розкрити значні образно-пластичні й художньо-стильові трансформації в добу глобалізації у таких основоположних видах професійного декоративного мистецтва України, як кераміка, скло, художня обробка дерева, гобелен, батик, нетрадиційний текстиль. Іменний покажчик складається з 679 імен.
На думку дослідниці, культурна глобалізація, яка певним чином загрожує зникненню традицій і мистецьких цінностей тих чи тих народів, породжує, хай як це парадоксально, і зворотний процес, а саме: підштовхує українських митців декоративного мистецтва в їхній творчості до національної ідентифікації, спрямовує до пошуків архетипів своєї культури, стимулює до збереження національної самобутності. Тому входження – на зламі ХХ–ХХІ століть – у світовий контекст не загрожує українському професійному декоративному мистецтву розчиненням.
Авторка доводить, що історично утворене, але осучаснене професійне декоративне мистецтво, яке спирається на багатовікові традиції унікальної культурної спадщини, є підґрунтям для поширення в українському суспільстві за доби глобалізації ознак національно-культурної ідентичності, набуваючи великого значення в естетичному вихованні «глобалізованої людини».
Видання розраховане на мистецтвознавців, істориків, музейників, а також широке коло шанувальників українського мистецтва та культури.
Монографія може стати у пригоді науковцям, викладачам, студентам мистецьких вишів як джерело для вивчення декоративного мистецтва України ХХ – початку ХХІ століття.
Бібліографічний опис книги:
Чегусова Зоя. Професійне декоративне мистецтво України доби глобалізації / голов. ред. Г. Скрипник ; ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України. Київ : ArtHuss, 2024. 560 с. (укр.-англ. тексту), 814 кольорових ілюстрацій.
За інформацією Інституту мистецтвознавства, фольклористики
та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України