Складовими видатків на охорону навколишнього природного середовища є капітальні інвестиції та поточні витрати. Капітальні інвестиції представляють собою вкладення в оновлення, модернізацію, реконструкцію та технічне переоснащення об’єктів природоохоронної інфраструктури, а поточні витрати – це витрати, пов’язані з утриманням та експлуатацією тих споруд, які забезпечують охорону довкілля та відтворення природно-ресурсного потенціалу.
Капітальні інвестиції на охорону навколишнього природного середовища протягом 2002-2015 років відображали висхідний тренд із незначним просіданням в 2005, 2010, 2013 і 2015 роках (рис. 1). Роль капітальних інвестицій на охорону навколишнього природного середовища зростала пропорційно активізації розвитку української промисловості – основного забруднювача навколишнього середовища. При цьому власні кошти підприємств та організацій займають найбільшу питому вагу в структурі джерел фінансування капітальних інвестицій в охорону довкілля. Підвищення рівня капіталізації промислових підприємств сприяло розширенню можливостей стосовно фінансування природоохоронних проектів. Однак в структурі капітальних інвестицій в економіку України питома вага капітальних інвестицій на охорону навколишнього середовища є незначною.
Це свідчить про недосконалу державну політику в сфері захисту навколишнього середовища. А як наслідок: руйнуються екосистеми, забруднюється атмосферне повітря та набирають обертів прояви розбалансованого природокористування. Питома вага капітальних інвестицій в охорону навколишнього природного середовища в загальному обсязі капітальних інвестицій в економіку України протягом аналізованого періоду відображала різноманітну динаміку (здебільшого приріст мав місце починаючи з 2010 року) з найбільшим значенням у 2014 році.
Рис. 1. Капітальні інвестиції на охорону навколишнього природного середовища та їх питома вага в загальному обсязі капітальних інвестицій в економіку України (розраховано за даними Державної служби статистики України)
|
Так, у 2002 році капітальні інвестиції на охорону навколишнього природного середовища і питома вага капітальних інвестицій в охорону навколишнього природного середовища в загальному обсязі капітальних інвестицій в економіку України становили відповідно 760 млн. грн. і 1,63%, у 2005 – 1776 млн. грн. і 1,6 %, у 2008 – 3731 млн. грн. і 1,37%, у 2010 – 2762 млн. грн. і 1,46%, у 2012 – 6589 млн. грн. і 2,24% (стрімке зростання даних показників порівняно з минулими періодами пояснюється певною макроекономічною стабілізацією в Україні протягом 2010-2012 років), у 2014 – 7960 млн. грн. і 3,63%, а у 2015 – 7676 млн. грн. і 2,81%. Зменшення даних показників у 2015 році порівняно з 2014 роком пов’язане із наростанням кризових явищ в економіці України, спричинених російською агресією та політичною дестабілізацією.
Очищення зворотних вод потребує значних фінансових витрат, пов’язаних з модернізацією та реконструкцією систем водовідведення та каналізації. Враховуючи те, що у переважній більшості населених пунктів України системи водовідведення відзначаються високим рівнем спрацювання, існує значна потреба в капітальних інвестиціях, профінансованих як за рахунок традиційних, так і на основі диверсифікації системи фінансування відновлення основного капіталу в системах відведення та очищення зворотних вод.
За період з 1996 по 2004 рік в динаміці капітальних інвестицій в очищення зворотних вод спостерігалося постійне зростання загальної суми (зокрема у 2004 році порівняно з 1996 роком капітальні інвестиції в очищення зворотних вод збільшилися у 2,8 рази) (рис. 2), що було віддзеркаленням макроекономічної стабілізації, що давало можливості збільшувати капітальні витрати держави, територіальних громад та суб’єктів господарювання на утримання та технологічну перебудову систем водовідведення.
Починаючи з 2004 року і завершуючи 2006 роком мало місце деяке зменшення величини капітальних інвестицій в очищення зворотних вод внаслідок послаблення стимулів щодо відтворення основного капіталу систем водовідведення. Починаючи з 2006 по 2008 рік знову було відновлено висхідну тенденцію щодо нарощення капітальних інвестицій щодо очищення зворотних вод. Більше того, сума капітальних інвестицій в очищення зворотних вод у 2008 році навіть перевищила показник 2004 року (на 165,5 млн. грн).
Період з 2008 по 2013 рік в цілому відзначався зменшенням фінансування капітальних інвестицій в очищення зворотних вод, що було зумовлено наслідками світової фінансової кризи для розвитку національної економіки і звузило можливості держави, територіальних громад і суб’єктів господарювання щодо фінансування проектів модернізації систем очищення зворотних вод. У 2014 році порівняно з 2013 роком обсяги капітальних інвестицій в очищення зворотних вод збільшилися на 288, 9 млн. грн. Але як показує аналіз динаміки капітальних інвестицій в очищення зворотних вод в порівняних цінах 1996 року реальне збільшення порівняно з 2013 роком склало всього 2,1 млн. грн.
Рис. 2. Капітальні інвестиції в очищення зворотних вод та їх питома вага в загальній величині інвестицій на охорону навколишнього природного середовища (розраховано за даними Державної служби статистики України)
|
Показник капітальних інвестицій в очищення зворотних вод в порівняних цінах у 2014 році був у 2,6 рази меншим відповідного показника за 2004 рік та майже у 2 рази меншим показника 2008 року (останній докризовий рік). З вище викладеного випливає висновок, що в останні роки, незважаючи на номінальне збільшення обсягів фінансування капітальних інвестицій в очищення зворотних вод, порівняно з 1996-2004 роками реальні обсяги фінансування модернізації та реконструкції систем очищення зворотних вод зменшилися в 2-3 рази. Про послаблення пріоритетності фінансування капітальних інвестицій в структурі капітальних витрат на охорону навколишнього середовища свідчить динаміка питомої ваги капітальних інвестицій в очищення зворотних вод у загальній величині капітальних інвестицій на охорону довкілля.
Якщо у 1996 році питома вага капітальних інвестицій в очищення зворотних вод в загальному обсязі інвестицій природоохоронного спрямування становила 50,9%, у 2004 році – 41,4%, у 2008 – 24,8%, то у 2015 році вона знизилася до рівня 11,1%. Реальне скорочення обсягів фінансування капітальних інвестицій в очищення зворотних вод пов’язане із погіршенням фінансового стану суб’єктів господарювання у зв’язку з поглибленням економічної кризи, яка розпочалася в 2008 році і посилилася внаслідок загострення протистояння на сході країни, а також зі зменшенням можливостей держави та територіальних громад фінансувати природоохоронні проекти. Перспективи нарощення капітальних інвестицій в очищення зворотних вод пов’язуються з диверсифікацією джерел інвестиційного забезпечення через інституціоналізацію угод державно-приватного партнерства, реалізацію спільних із європейськими партнерами проектів, а також з підвищенням ефективності використання преференцій, передбачених міжнародними природоохоронними конвенціями.
В нинішніх соціально-економічних та політико-правових умовах нарощення обсягів капітальних інвестицій в охорону навколишнього природного середовища напряму пов’язується із залученням у сферу природокористування приватних інвестицій, оскільки бюджетні можливості української держави є обмеженими у зв’язку із затяжною економічною кризою. Мають бути сформовані стимули, які зроблять вигідним інвестування в природоохоронні проекти.
Василь Голян,
Інститут економіки природокористування та сталого розвитку НАН України