Під час відкриття конференції |
28 жовтня 2016 року в Києві у Малій залі Будинку кіно Національної спілки кінематографістів України відбулася ІІ Міжнародна науково-практична конференція «Екранна творчість в сучасному медіакультурному просторі. Образ шахтарського краю в екранних мистецтвах (історія, теорія, сучасність)», організована Інститутом мистецтвознавства, фольклористики та етнології (ІМФЕ) імені М.Т. Рильського НАН України, Асоціаціацією кінокритиків Національної спілки кінематографістів України й Київським національним університетом театру, кіно і телебачення імені І.К. Карпенка-Карого за підтримки Державного агентства України з питань кіно Міністерства культури України, Національної спілки кінематографістів України та Національного центру Олександра Довженка. Модерував захід відомий український кінокритик, кінознавець і кіносценарист, президент Асоціації кінокритиків Національної спілки кінематографістів України, Заслужений діяч мистецтв України – старший науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв і культурології ІМФЕ імені М.Рильського НАН України Сергій Тримбач.
Учасники конференції – кінознавці, кінотеоретики, історики кіно – обговорили питання формування кінорепрезенатації Донбасу (насамперед у радянському кінематографі), які, в свою чергу, значною мірою формували самоусвідомлення його жителів. Нинішнє переосмислення образу «шахтарського краю», що став своєрідним символом соціально-економічної модернізації радянського суспільства й суспільної фантастики, відбувається за досить непростих умов, в яких узвичаєний у суспільній свідомості конструкт особливого статусу регіону використовується як засіб, що застосовується проти України в інформаційному протистоянні.
Виголошені під час конференції наукові доповіді охопили значний масив кінострічок – від створених наприкінці 1920-х рр. до найсучасніших. Учені простежили як конструювання героїчного модернізаційного наративу «Всесоюзної Кочегарки», так і його деконструкцію та деміфологізацію. Тематика виступів стосувалася, серед іншого, (від)творення образу повоєнного Донбасу в документальних фільмах 1940-х рр., прийомів моделювання національної ідентичності у кінострічках про Донбас, методів візуалізації абстрактиних понять тощо.
У рамках конференції відбулися дві презентації нових книжкових видань: монографію «Триста років самотності: український Донбас у пошуках смислів і Батьківщини» (2016 р.) представив один із її співавторів – завідувач відділу історії України 20-30-х рр. ХХ ст. Інституту історії України НАН України доктор історичних наук, професор Станіслав Кульчицький, а збірку «Кінематографічна ревізія Донбасу» (2015 р.) – кінознавець Національного центру Олександра Довженка Анна Онуфрієнко.
На завершення заходу присутні переглянули кінострічку «Квітка на камені», створену режисерами Анатолієм Слісаренком і Сергієм Параджановим.
За інформацією Відділення літератури, мови та мистецтвознаства НАН України