Обкладинка монографії |
25 травня 2017 року в Інституті мистецтвознавства, фольклористики та етнології (ІМФЕ) імені М.Т. Рильського НАН України відбулася міжнародна науково-практична конференція «Знакові постаті вітчизняної гуманітаристики в національно-культурному самоствердженні України», в рамках якої презентувалися наукові видання вчених цієї установи, зокрема й колективна монографія «Сільська фотографія Середньої Наддніпрянщини кінця ХІХ – ХХ ст.».
Під час презентації видання в ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України |
Участь у презентації взяли представники авторського колективу видання – відомий дослідник народного образотворчого мистецтва, збирач і дослідник пам’яток народного образотворчого й ужиткового мистецтва, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка, головний науковий співробітник відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України доктор мистецтвознавства Олександр Семенович Найден, завідувач відділу «Архівні наукові фонди рукописів та фонозаписів» ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України доктор історичних наук, професор Валентина Кирилівна Борисенко, ініціатор, керівник проекту й один із авторів книги – український художник, письменник, колекціонер, видавець, лауреат Національної премії України імені Тараса Шевченка Микола Пантелеймонович Бабак, а також директор ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України академік Ганна Аркадіївна Скрипник і кінокритик, кінознавець, кіносценарист, президент Асоціації кінокритків Національної спілки кінокритиків України, старший науковий співробітник відділу екранно-сценічних мистецтв та культурології ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України Сергій Васильович Тримбач.
Слід зауважити, що ця монографія є першим мистецтвознавчим, філософським, культурологічним та історико-етнографічним дослідженням культури селян Середньої Наддніпрянщини на матеріалі понад 5 тис. фотографій кінця ХІХ – ХХ ст. Фотографи документально зафіксували різні аспекти селянського побуту, народні традиції, матеріальну й духовну культуру в умовах політичних трансформацій і наступу міської й обивательсько-міщанської культури. Видання розраховане на фахівців із фотомистецтва, етнографії, історії, культурології, музейної й архівної справи, а також колекціонерів, бібліофілів і всіх, хто опікується долею української культури.
Карта-схема України. Позначена золотавим кольором зона – регіон Середньої Наддніпрянщини |
Як розповіла академік Г.А. Скрипник, ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України вже має позитивний досвід співпраці з М.П. Бабаком: свого часу дирекція цієї академічної наукової установи сприяла створенню й виданню фундаментальної праці «Народна ікона Середньої Наддніпрянщини у контексті селянського культурного простору», нагородженої Національної премією України імені Тараса Шевченка. Тоді лауреатами стали М.П. Бабак і головний науковий співробітник відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України доктор мистецтвознавства О.С. Найден. Академік Г.А. Скрипник із приємністю відзначила, що плідна співпраця інституту з. М.П. Бабаком триває. Її результатом, власне, і є фундаментальне видання, присвячене українській сільській фотографії. Сама книга, на думку вченої, є видатним явищем як у галузі книгодрукування, так і в сучасній українській культурі, а відібраний для публікації фотоматеріал засвідчує правду життя, яка, витримавши роки випробувань, поневірянь, соціального й ідеологічного свавілля, все ж постала перед українським суспільством. Академік Г.А. Скрипник зауважила, що до авторського колективу цього унікального видання увійшли провідні вітчизняні культурологи, історики, фольклористи, етнологи, філологи. За її словами, книга має поліфункціональний характер, оскільки є одночасно колективною монографією, енциклопедією й історичним документом. Вчена також висловила упевненість у тому, що пізнавально-аналітичний характер видання спонукатиме сучасних і майбутніх істориків, соціологів, етнологів, літераторів, мистецтвознавців, культурологів і філософів до ретельнішого й глибшого вивчення культури українського села, яка є невід’ємною складовою загальнонаціональної української культури, і відкриє нові обрії пошуків та підкаже напрями подальших досліджень у тому числі й науковцям ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України. Книга присвячена 200-річчю від дня народження видатного українського митця та громадського діяча Тараса Григоровича Шевченка й ознайомлення з нею переконує читача в тому, що поява геніальних особистостей в Україні є закономірною і не випадковою, – підкреслила академік Г.А. Скрипник і, підсумовуючи, зазначила, що колективна монографія «Сільська фотографія Середньої Наддніпрянщини кінця ХІХ – ХХ ст.» є й унікальним явищем української культури, і документом-свідоцтвом епохальних подій та не менш важливих побутових «дрібниць», фактів, з яких і складається історичне життя нашого народу.
Як зауважив один із авторів монографії доктор мистецтвознавства О.С. Найден, нині фотоапарат став звичним ужитковим предметом, яким оснащено навіть сучасні мобільні телефони. Тож процес отримання світлини спрощено до мінімуму, а фотографія втратила свою колишню ексклюзивність. Натомість особливого сенсу та змістової ваги набула старовинна фотографія, зокрема сільська. Її створювали в ту епоху, коли факт фотографування був справжньою подією, а виробництво світлини – досить складним процесом. Ця фотографія не губиться в минулому і викликає значний інтерес нинішніх дослідників, адже вона набуває ціннісних ознак свідоцтва, документа, а як зафіксований факт присутності – ще й значення образу. За словами О.С. Найдена, заслуга колекціонера М.П. Бабака полягає в тому, що він одним із перших в Україні усвідомив цінність давньої (і не дуже) сільської фотографії. Зібрана в різних селах і районних центрах Середньої Наддніпрянщини (здебільшого на території сучасної Черкащини), вона хронологічно, географічно, тематично й сюжетно систематизована. В наш час ця фотографія отримує значення історичного документа, фольклорного явища й соціального чинника, водночас демонструючи певні художні риси й виявляючи риси характерів українських селян, їхні естетичні смаки та вподобання. Важливо також, що без фотодокументів, зокрема сільської фотографії, немислима історія України – принаймні за останні півтори сотні років. О.С. Найден підкреслив іще одну заслугу М.П. Бабака – роботу зі створення презентованої книги й, відповідно, організації діяльності авторського колективу монографії, до якого увійшли фахівці, здатні розкрити історичну й соціальну цінність сільської фотографії, з’ясувати її значення в українській сільській культурі, показати відображену в ній еволюцію обрядово-фольклорних і світоглядно-соціальних традицій українського села. Крім того, в цій монографії, як наголосив О.С. Найден, уперше використано назву «сільська фотографія». Таке позначення досі не фіксувалося у працях вітчизняних дослідників із теорії фотографії. Доцільність запровадження терміну в науковий обіг (поряд із назвами «міська», «любительська», «документальна» тощо) О.С. Найден вважає цілком обґрунтованим, адже він позначає як сюжетний бік таких світлин, так і їхнє просторове походження і належність їхніх авторів до сільської спільноти. До речі, вперше таке словосполучення було використано 2004 року під час експонування окремих світлин із колекції М.П. Бабака, якими проілюстровано монографію. Наостанок О.С. Найден зауважив, що ця книга є книгою і про сільську фотографію, і про людей села – наших сучасників та наших предків. Використовуючи документальні матеріали, зафіксовані сільськими фотографами, її автори-укладачі намагалися простежити розвиток села Середньої Наддніпрянщини у контексті впливів на нього цивілізаційних процесів і соціально-ідеологічних наступів. О.С. Найден також висловив сподівання на те, що, користуючись цією книгою й маючи ширший і багатший матеріал, наступні покоління науковців зможуть ретельніше дослідити культурні та соціальні процеси, що тривали в українському селі впродовж ХХ ст., і повніше розкрити феномен сільської фотографії.
Сільський фотограф (одна з ілюстрацій, вміщених у монографії) |
Віртуально помандрувати деякими сторінками монографії можна за посиланням:
https://www.youtube.com/watch?v=Su7pYQDYQzo
За інформацією ІМФЕ імені М.Т. Рильського НАН України