З 28 лютого по 3 березня 2018 року у Міжнародному виставковому центрі (м. Київ, Броварський проспект, 15) проходила ХХVІІ Міжнародна оптово-роздрібна виставка HANDMADE-EXPO, в роботі якої взяли участь співробітники відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М.Т. Рильського НАН України (ІМФЕ): завідувач відділу академік НАМ України, доктор мистецтвознавства Тетяна Кара-Васильєва, науковий співробітник Зоя Чегусова, науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Олена Клименко, старший науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Наталя Студинець, науковий співробітник кандидат мистецтвознавства Галина Істоміна, молодший науковий співробітник Людмила Сержант, молодший науковий співробітник Зінаїда Косицька.
|
28 лютого 2018 року в рамках роботи виставки відбулася презентація п’ятитомного видання «Історія декоративного мистецтва України» (головний редактор – академік НАН України Г.А. Скрипник, науковий редактор – Т.В. Кара-Васильєва), підготовленого у відділі образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв ІМФЕ.
Науковці відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв ІМФЕ (зліва направо): Г. Істоміна, Н. Студинець, Л. Сержант, З. Косицька |
Науковці ознайомили гостей виставки з концепцією видання, змістом кожного тому й окремих розділів, розповіли про роботу над музейними колекціями творів декоративно-прикладного мистецтва. У виступах дослідниці акцентували на нових підходах до вивчення народного мистецтва, художніх промислів, художньої промисловості, творчості художників-професіоналів. Крім того, вчені наголосили, що видання такого академічного рівня з історії декоративно-прикладного мистецтва здійснене вперше й не має аналогів в Україні. Відвідувачі заходу також мали змогу побачити документальний фільм про презентацію п’ятитомника у залах Національного музею українського народного декоративного мистецтва.
Того ж дня З. Косицька прочитала лекцію з теми «Українська витинанка». Дослідниця зазначила, що кожен вид мистецтва, зокрема декоративного, є неповторною складовою української культури, тому в 5-томнику «Історія декоративного мистецтва України» від початку проекту було заплановано й розділ «Витинанки». Це мистецтво, просте за технікою та доступне за матеріалом, виникло як святковий декор інтер’єру селянського житла. Водночас, за останні десятиліття творчі пошуки митців спричинили трансформацію образності витинанок, які дедалі частіше створюють на зразок тематичних декоративних панно. Нині ці роботи набули рівнозначного поцінування з творами інших видів образотворчості. Майстри сучасності, серед яких постійно більшає професійних художників, представляють мистецтво української витинанки на європейських виставках та у Китаї. В рамках виступу було проведено майстер-клас, упродовж якого відвідувачі могли власноруч виготовити витинанку.
1 березня 2018 року Г. Істоміна провела семінар «Українська кераміка: витоки, художні особливості, техніки». Дослідниця розповіла про становлення й розвиток художньої кераміки, вивчення якої базується на інтерпретації особливостей українського гончарства, котре створило основу для формування національного стилю. В Україні традиції гончарства стали підґрунтям для творчих пошуків майстрів у царині кераміки, на які, безперечно, впливали авангардистські мистецькі течії. Основними елементами декорування професійної кераміки України найчастіше були мотиви, запозичені з народного мистецтва. У виробах зберігалися традиційні для української кераміки форми, орнаменти й основний колорит. Народне мистецтво було невичерпним джерелом натхнення для професійних художників-керамістів і мало суттєвий вплив на їхню творчість. Художники переосмислювали найкращі зразки народного мистецтва та створювали під їхнім впливом нові вироби.
2 березня 2018 року всі охочі мали нагоду відвідати майстер-клас Г. Істоміної з ліплення із глини найдавнішою валиково-джгутиковою технікою.
Науковці відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв ІМФЕ з організатором виставки директором ПП «Промоушен центр «Український подіум»» А. Путінцевою (в центрі) |
По завершенню роботи виставки її організатори висловили науковцям ІМФЕ вдячність за долучення та вручили установі диплом учасника.
За інформацією ІМФЕ