На науковому полі нашої держави з'явився новий гравець – Національний фонд досліджень України (НФДУ).
Передбачається, що вже з 2019 року він почне надавати гранти на підтримку наукових досліджень і розробок. 4 липня цього року Кабінет міністрів України ухвалив довгоочікуване рішення і затвердив Положення про НФДУ.
На запитання щодо діяльності новоствореного фонду журналісти тижневика «Дзеркало тижня” попросили відповісти голову робочої групи з розробки засадничих документів Національного фонду досліджень України, члена Наукового комітету Національної ради з питань розвитку науки і технологій члена-кореспондента НАН України Аллу Ємець.
В інтерв’ю виданню вона розповіла про проведену роботу, яка передувала створенню НФДУ, основні принципи діяльності фонду та болючі питання, пов’язані з його функціонуванням.
Зокрема, Алла Ємець пояснила відмінність між Національним фондом досліджень України (НФДУ) та Державним фондом фундаментальних досліджень (ДФФД). Вона підкреслила, що ДФФД утворено для підтримки фундаментальних наукових досліджень у галузі природничих, технічних і гуманітарних наук.
Національний фонд досліджень України створюється для підтримки як фундаментальних у галузі природничих, технічних, суспільних та гуманітарних наук, так і прикладних наукових досліджень і науково-технічних (експериментальних) розробок за пріоритетними напрямами розвитку науки і техніки.
Нинішній ДФФД України є державною науковою установою, що належить до сфери управління Міністерства освіти і науки України. Національний фонд досліджень України — державна бюджетна установа, і функції з управління фондом виконуватиме Кабінет міністрів України. Відповідно, на відміну від ДФФД, Національний фонд досліджень — головний розпорядник бюджетних коштів.
При цьому слід зауважити, що новостворюваний Національний фонд досліджень є правонаступником прав та обов'язків Державного фонду фундаментальних досліджень. Це означає, що всі проекти ДФФД, які мають бути профінансовані наступного року, будуть профінансовані Нацфондом.
Структура фонду передбачає, що його органами управління будуть: голова (голова Наукової ради фонду), Наглядова рада (члени Наукового комітету Національної ради з питань розвитку науки і технологій), Наукова рада та дирекція.
Наукова рада НФДУ — це колегіальний орган управління фондом. До складу наукових рад секцій фонду обираються вчені, які мають вагомі наукові здобутки, бездоганну наукову репутацію та довіру в науковому середовищі. Обиратиме їх Науковий комітет, оскільки згідно із законом і положенням, він виконує функції Ідентифікаційного комітету фонду.
Голова НФДУ, його заступники та члени Наукової ради фонду виконуватимуть свої обов'язки на громадських засадах, так само як і члени Наглядової ради (Наукового комітету). Дирекція складатиметься з 60 осіб. Працівники дирекції НФДУ будуть штатними працівниками фонду як державної бюджетної установи. Виконавчий директор НФДУ має обиратися на конкурсній основі науковою радою фонду і призначатися на посаду Кабінетом міністрів України строком на п'ять років. Кандидатуру на посаду виконавчого директора НДФУ погоджує Наглядова рада фонду. У разі непогодження Науковою радою фонду подається інша кандидатура.
Персональний склад обраної в установленому порядку Наукової ради НФДУ затверджуватиме Кабмін за пропозицією Національної ради з питань розвитку науки і технологій. Наукову раду очолюватиме голова фонду, якого вона обере зі свого складу. Голова фонду призначається на посаду та звільняється з посади Кабінетом міністрів України. Голова фонду призначається на посаду строком на три роки і може перебувати на посаді не більш як два строки. Заступниками голови Наукової ради НФДУ будуть голови наукових рад секцій фонду, яких обирають зі свого складу наукові ради секцій фонду. Персональний склад Наукової ради НФДУ буде оновлюватися кожні два роки не менш як на 50 відсотків. Члени Наукової ради фонду не зможуть виконувати свої обов'язки більш як два строки.
Координацію та контроль за діяльністю фонду здійснюватиме наглядова рада. Отже, буде створена достатньо прозора структура. Детальніше всі ці речі прописано в Положенні про Національний фонд досліджень.
Щодо джерел формування коштів НФДУ Алла Ємець зазначила: «Кошти НФДУ формуються за рахунок коштів державного бюджету; добровільних внесків юридичних і фізичних осіб, у тому числі нерезидентів України; інших джерел, не заборонених законодавством України.
Розмір бюджетного фінансування Національного фонду досліджень України щорічно визначається в Законі України про Державний бюджет України окремим рядком. Держава забезпечує фінансування НФДУ згідно з рекомендаціями Національної ради України з питань розвитку науки і технологій”.
Відповідаючи на запитання, які напрями роботи НФДУ мають стати пріоритетними на початковому етапі, голова робочої групи з розробки засадничих документів НФДУ зауважила:“Звичайно, це підтримка наукових досліджень і розробок, а також підтримка молодих учених, щоб зупинити відтік мізків за кордон і щоб у них не виникало бажання йти з науки в інші сфери діяльності. Поліпшення інфраструктури також є нагальною проблемою, оскільки сучасні наукові дослідження в таких природничих науках, як, зокрема, фізика, біологія та хімія, не можуть виконуватися на застарілому обладнанні або за його відсутності, а також за відсутності якісних реактивів, як це є нині в багатьох наукових установах. Цей катастрофічний стан у науці треба негайно змінювати, якщо ми хочемо мати наукові результати світового рівня”.
Алла Ємець також розповіла про критерії та вимоги до кандидатів у члени Наукової ради НФДУ: «Перед тим, як сформувати критерії та вимоги до кандидатів, члени Наукового комітету проводили відкриті консультації зі світовими та вітчизняними науковими організаціями. Зокрема, в жовтні 2017 року ми організували і провели українсько-німецький семінар Principles of Research Funding in Germany and Implementation of Science Reform in Ukraine,куди запросили представників DFG та австрійського фонду досліджень, а також представників Міністерства освіти і науки, Міністерства фінансів та інших організацій, представників наукової громадськості, ЗМІ для того, щоб обговорити найкращі практики створення подібних фондів досліджень, за якими правилами та процедурами вони формують статутні органи своїх фондів, за якими критеріями визначають і відбирають кандидатів, як здійснюється фінансування та бюджетування проектів, який процес ухвалення рішень щодо програм конкурсів тощо. <>
Науковий комітет також надіслав проект Положення про конкурс щодо обрання членів Наукової ради НФДУ до наукових організацій і МОН для надання відповідних зауважень та пропозицій стосовно розробленого нами документа. Зазначу, що розроблене положення не потребує затвердження урядом.
Згідно із Законом і Положенням про Нацфонд, Науковий комітет, який виконує функцію Ідентифікаційного комітету фонду, розробляє і затверджує Положення про конкурс щодо обрання членів Наукової ради фонду, визначає кількісний та персональний склад наукових рад секцій фонду. Це передбачає певну гнучкість роботи фонду. Наприклад, якщо нинішній склад Наукового комітету вирішив, що у фонді має бути три секції і 30 членів Наукової ради (секція природничих, технічних наук та математики — 14 членів; секція біології, медицини та аграрних наук — дев'ять; секція соціальних та гуманітарних наук — сім членів), то це не означає, що так має бути назавжди. Можливо, зміняться пріоритети і виникне потреба збільшити або, навпаки, зменшити кількість секцій чи кількість членів у наукових радах секцій, тоді до положення можна внести корективи (оскільки кожні два роки склад Наукової ради повинен змінюватися). Така гнучкість дає можливість корегувати політику Нацфонду в разі, якщо виникне в цьому потреба.
Зауважу, що основними принципами діяльності фонду є: максимальна відкритість і прозорість; незалежність та об'єктивність наукової і науково-технічної експертизи проектів з виконання наукових досліджень і розробок; повага і дотримання авторських та суміжних прав, а також принципів наукової етики; дотримання засад доброчесної конкуренції; запобігання конфлікту інтересів під час вибору членів органів управління фонду та під час організації конкурсного відбору і фінансування проектів з виконання наукових досліджень і розробок.
Зазначу також, що згідно із Законом про ННТД не мають права брати участь у конкурсах Національного фонду члени органів управління та члени комісій конкурсів фонду. Це є важливим елементом діяльності фонду, щоб ті, хто визначає конкурси і розподіляє кошти, координує весь цей процес, не були зацікавленою стороною в отримані грантів і відповідних коштів на них.
Передбачається, що для експертизи проектів у Національному фонді залучатимуть іноземних експертів, а отже, запит треба буде подавати англійською мовою. Можливо, за винятком окремих вузьких гуманітарних напрямів. Ми вже думаємо, як сформувати базу таких експертів, є певні пропозиції і напрацювання в цьому питанні, однак повноцінно цим будуть займатися штатні працівники дирекції фонду. Якщо не вдасться це зробити в 2019 році, то в наступні роки — обов'язково”.
У інтерв’ю Алла Ємець торкнулася ще одного важливого питання, пов’язаного із пошуком додаткових коштів для діяльності фонду: “Для того щоб залучати позабюджетні кошти, наприклад, від бізнесу, треба буде проводити з такими потенційними донорами додаткові зустрічі, обговорювати шляхи вирішення цього непростого питання. Одним з варіантів його вирішення може бути проведення спільних конкурсів проектів з паритетним фінансуванням. А для благодійників двері завжди відчинені. Щодо іноземних донорів, то це також справа не сьогоднішнього дня, а робота, яку представники органів управління Нацфонду будуть ініціювати і проводити впродовж наступних років.<>
Зрештою, маємо зробити все для того, щоб з'явилася довіра нашого суспільства, бізнесу та іноземних партнерів до Національного фонду досліджень України».
З повним текстом публікації можна ознайомитися на сторінках тижневика “Дзеркало тижня” (Випуск №28, 21 липня-10 серпня 2018 року) або на офіційному інтернет-сайті видання за посиланням: https://dt.ua/SCIENCE/alla-yemec-maksimalna-vidkritist-i-prozorist-osnovni-principi-diyalnosti-nacionalnogo-fondu-doslidzhen-ukrayini-283542_.html