Бібліографічні дані: Людмила Тарнашинська. Українське шістдесятництво: профілі на тлі покоління (Історико-літературний та поетикальний аспекти). 2-е видання, доповнене. – Київ: Смолоскип, 2019. – 592 с.
У монографiї дослiджуються iсторико-лiтературний та поетикальний аспекти українського шiстдесятництва в iменах. Такий персоналiстський вимiр (окремi профiлi на тлi поколiння) дозволяє читачеві побачити епоху i в постатях, i через призму творчостi, а також скласти уявлення про «зоряний iнтеграл» того поколiння, яке залишило такий значний слiд у свiдомостi українства. До другого видання ввійшли персоналії, відсутні у попередньому, яке побачило світ у видавництві «Смолоскип» 2010 року (Василь Стус, Євген Гуцало, Володимир Дрозд, а також окремі митці: Алла Горська, Віктор Зарецький, Опанас Заливаха, Галина Севрук, Людмила Семикіна, Сергій Параджанов); оновлено й доповнено окремі студії, подані у попередньому виданні. Відкриває книжку вступна стаття дослідниці «Зоряний інтеграл знакового покоління: персоналістський вимір».
Текст доповнено низкою світлин із архіву авторки. В оформленні обкладинки використано роботи Галини Севрук та шрифти Геннадія Заречнюка.
Видання розраховане на науковцiв, викладачiв, студентiв, аспiрантiв, широке коло тих, кого цiкавить iсторiя та проблематика українського шiстдесятництва. Воно становить осердя трилогії дослідниці з цієї проблематики, до якої входять також її монографії «Сюжет Доби: дискурс шістдесятництва в українській літературі ХХ століття» (К., 2013) та «"Шевченко – поет сучасний": прочитання крізь призму шістдесятництва» (К., 2017).
ЗМІСТ:
ЗОРЯНИЙ IНТЕГРАЛ ЗНАКОВОГО ПОКОЛIННЯ:
персоналiстський вимiр
Частина І. Я – ОБЕРНЕНЕ СВІТОВІ
ХУДОЖНIЙ ЧАС ЯК КАТЕГОРIЯ IНДИВIДУАЛЬНОГО «Я»:
творчiсть Лiни Костенко Альтернатива барикад
ПостМовчання. Друге Велике Повернення
ПИСЬМЕННИК ЯК «ВIДКРИТА СИСТЕМА»:
домiнанта художнього бачення Iвана Свiтличного
«Ти сам – свобода»
По цей бік, де Світличний
Мiряти високою мiрою
Післяслово
«ПОЕТИКА ПОРИВАНЬ» ЯК ЕСТЕТИЧНА НОРМА:
Василь Симоненко
«Симоненко – iдея»
Високi регiстри слова як потреба часу
САМОДОСТАТНIСТЬ КОЖНОГО «Я» –
ПРИНЦИП ТВОРЕННЯ ВНУТРIШНЬОГО СВIТУ ГЕРОЯ:
Валерiй Шевчук
Його Кастальське джерело
Поетика повсякдення: філософсько-естетичний зріз
Вiзiя України Валерiя Шевчука
Філософські універсалії: компаративний вимір
Вiд екзистенцiйної «естетики абсурду» – до метафоричного закону пiрамiди
Післяслово
КАТЕГОРIЯ IДЕАЛЬНОГО ЯК ХУДОЖНЯ ТА ЖИТТЄВА ПРАКТИКА:
Євген Сверстюк
«Свобода думки, духу й чину...»
«Дні без надій і втіх...»
Вистраждано власним життям
Між ідеалізмом і «критичним пафосом»: про феномен національної інтелігенції
Людина стилю
ІМ’Я ЯК ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ЗНАК:
Василь Стус і творче «Я»
«Та відчайдушно пролягла дорога...»
У амплітуді або-або: моральний закон як вибір серця
Спосіб самостояння: вимір межової свідомості
У просторі «Авторового існування»: динаміка індивідуалізації
ПЕРСОНАЛIЗМ ЯК ПРИЗМА ХУДОЖНЬОГО БАЧЕННЯ:
Михайлина Коцюбинська
«Попри все я вдячна долi!»
Якби ж повернути втрачені роки!
ГАРМОНIЯ ПАРАДОКСIВ ЯК ХУДОЖНЄ НАДЗАВДАННЯ:
Микола Вiнграновський
На срiбному березi Миколи Вiнграновського
«...I обертається з землею Україна»
ХУДОЖНЄ ОРКЕСТРУВАННЯ БУДЕННОСТI:
баладний вектор Iвана Драча
«Навiщо я? Куди моя дорога?..»
«...А в словi вибухне усе!»
РОЗІП’ЯТИЙ МІЖ ДВОХ ЕПОХ:
Володимир Дрозд Між трибуною і письмовим столом
Письменник і його маски: виклик соціальній мімікрії
«Письменик – лише уста народу»: голоси з книги доль
УЯВА–ДОМIНАНТА ХУДОЖНЬОГО СВIТУ:
поетичнi метаморфози Iрини Жиленко
«Земля обiтована, якої на землi нема...»
«Мої очi тануть вiд краси...»
ДОЛАННЯ СЕБЕ САМОГО:
траєкторія пошуку Євгена Гуцала
«Люди серед людей»: зрима конкретика буття
Натурфілософська антропологія художнього світу письменника
Антропологічні практики повсякдення: людина як психологічна цілісність
БIЛЬ – ЯК ЧЕТВЕРТЕ МИСТЕЦТВО:
«спостережний пункт» прози Григора Тютюнника
«...Мав душу, як вiдкрита рана»
...Немає загадки таланту? Є: «Думати на паперi»
Постскриптум: «Домучуйте когось iншого...»
ПЛЕЯДА НЕСКОРЕНИХ: СПРОБА РЕКОНСТРУКЦІЇ
(Алла Горська, Віктор Зарецький, Опанас Заливаха,
Людмила Семикіна, Галина Севрук, Сергій Параджанов)
Імператив Алла Горської
Віктор Зарецький: долаючи канони
Опанас Заливаха: митець як міфотворець
Галина Севрук: дух минулих епох
Коронована красою: Людмила Семикіна
Законодавець культу краси,
або «Великий українець» і «націоналіст» Сергій Параджанов
ТАЛАНТ БАЧИТИ КУЛЬТУРУ ЯК ЦIЛIСНIСТЬ:
Iван Дзюба в контекстi своєї доби
Знакова постать українського шістдесятництва
У пошуках «одухотвореної iстини»
Частина ІІ. З ДОСЛІДНИЦЬКОГО АРХІВУ: ПРОЕКЦІЇ ТА РЕТРОСПЕКЦІЇ
...СВЯТО, ЯКЕ НЕ ПОВЕРТАЄТЬСЯ
ДВА РОКИ, ЩО ПОТРЯСЛИ...
АБО КОЛИ РЕДАКТОР КЛИЧЕ НА ДОПОМОГУ КОНФУЦIЯ
УКРАЇНСЬКI ШIСТДЕСЯТНИКИ: ЯКI ВОНИ I НАВIЩО?
(Тексти i контексти: за матерiалами перiодики 1960-х–1970-х рр.)
I. Пiд обстрiлом критики
IІ. ...А методи?
ШІСТДЕСЯТНИЦТВО ЯК МІФ ЧИ ПРОФІЛІ НА ТЛІ ПОКОЛІННЯ?
Суб’єктивні нотатки учасниці конференцїії
Ефект фокуса
Iндивiдуалiзацiя голосу
Синдром бiлого коня Шептала
P.S. Із дня сьогоднiшнього
ВАРТОСТІ, СТЕРЕОТИПИ: ПОГЛЯД ЗСЕРЕДИНИ
Письменницький діалог: Євген Сверстюк і Валерій Шевчук
КОМЕНТАР ПОЗА ДИКТОФОНОМ – НАВЗДОГІН ЧАСОВІ
ДОДАТКИ
ВИБРАНА БIБЛIОГРАФIЯ Л. ТАРНАШИНСЬКОЇ
З ПРОБЛЕМАТИКИ УКРАЇНСЬКОГО ШIСТДЕСЯТНИЦТВА
Окремi видання
Наукові праці, статті, рецензії
ФОТОМАТЕРІАЛИ
ІМЕННИЙ ПОКАЖЧИК
За інформацією Інституту літератури ім. Т.Г. Шевченка НАН України