«Стародавній хоробрий козацький народ, що раніше називався козарським», – йдеться у преамбулі до Конституції Пилипа Орлика. Таким чином українське козацтво вело свій родовід від давнього народу – хозарів. Хозарський каганат існував у VII-X століттях. У часи розквіту територія цієї держави розкинулася від Дніпра й аж до Аральського моря. Таким чином під хозарською владою кілька століть перебувала десь половина території України.
Олексій Комар розповідає про специфіку хозарського народу: «Хозари – це типовий імперський кочівницький народ, який мав у своїй історії дуже різні періоди. Сказати, що для хозар була характерна віротерпимість протягом всього періоду існування – буде не зовсім правильно. Хозари пройшли велику еволюцію: від суто язичницької держави, де панував шаманізм, до побудови на території Східної Європи імперії з великою кількістю осілого населення. Вони інкорпорувати у цю структуру велику кількість різних народів. Тут були й християни Криму – населення колишньої Візантійської імперії, християнські народи Північного Кавказу. Коли у ІХ столітті почалися тісні контакти з арабами, з’являлися торгові поселення, де жили ісламські купці й відправляли свої культи. Як виявилось, хозари ставилися до цього досить нейтрально. Колись Римська імперія інкорпорувала велику кількість богів і вважала, що чим більше богів, тим краще. Аналогічне ставлення було на першому етапі в хозар. Але дійсно був унікальний випадок, коли у ІХ столітті хозарська верхівка прийняла юдаїзм. Це був період вибору віри, вони хотіли обрати замість старого язичництва якусь віру із сусідніх народів, яка б могла поставити хозарського правителя в ранг християнських чи ісламських правителів того часу. Це був дуже несподіваний вибір, який досі залишається загадкою через дуже малу кількість джерел. (...) І в цьому, можливо, була одна з помилок, тому що, згідно із записами арабських джерел, хозарським царям, яких вони називали саме царями, а це був тюркський титул, доводилося зберігати кагана у вигляді сакрального царя. І це явище описане як двовладдя або дуалізм царської влади в Хозарії: був реальний правитель і сакральний правитель. Старий правитель каган, який був абсолютним владикою до юдейського періоду, в Х столітті перетворився на символічну посаду. Каган залишався язичником, тому що він був сакральною особою, сакральним царем для всієї язичницької частини Хозарського каганату. Але він був маріонеткою і реальним правителем був цар-юдей».
Учений розповів і про контакти хозар зі слов’янами: «Швидше за все, первісне змагання було за заселені слов’янами території, звідки можна було знімати данину чи отримувати якісь товари для подальшої торгівлі, за ресурси. Олег воював з Хозарським каганатом за сіверян і, як ми археологічно бачимо, в другій половині ІХ століття там з’являються перші ознаки давньоруського впливу. Цікаво, що на тих територіях, де поширюється руський вплив, з’являються дирхеми – срібні арабські монети. Це як зараз долар – основна грошова одиниця в торгівлі ІХ-Х століть на території Східної Європи. З якихось причин, поки слов’янські племена перебували під впливом хозар, дирхеми туди не потрапляли. А тільки-но туди зайшли руси, то почали торгувати і давати дирхеми. Руси йшли разом з торговцями й давали це арабське срібло, на відміну від хозар, які знімали данину. «Повість временних літ» не описує війни, а зазначає лише, що «пішов Олег на сіверян, в’ятичів і возложив на них дань легку». Схоже, вони не дуже там пручалися. Хозарський каганат слабшав і втрачав ці дальні зони, коли туди приходили сильніші військові угрупування. Очевидно, в цьому випадку руси були за первісним походженням скандинавами».
Олексій Комар пояснив звідки хозаризм у козаків і на чому він ґрунтувався: «Це вже пізня традиція. У XVI столітті в Речі Посполитій почався так званий період гербоманії: всі повинні були собі вигадати герб і написати про знатних предків. Вони почали читати письмові джерела – давньоруські літописи, грецькі, латинські. У польському середовищі на той момент народився сарматський міф про те, що польська шляхта походить від сарматів. Одне з таких сарматських племен – роксолани. За суто фонетичним збігом з Руссю вважали, що роксолани – предки русів. Одночасно польський історик Мацей Стрийковський звернув увагу на те, що в цих джерелах згадуються козари, які звучали подібно до козак. Він висловив припущення, що козак походить від козар. І вже у XVII столітті в перших українських історичних роботах згадувалося про те, що козаки походять від козар. Вони вважали, що козари було руським, слов’янським за походженням населенням, й Святослав воював з ними не як з кочівниками, а просто це були ніби конкуренти, яких він приєднав до свого князівства. Отак ці козари-козаки й залишилися. Найбільше цю ідею вже потім аргументував Дмитро Туптало і, ймовірно, з його роботи вона потрапили до Пилипа Орлика. Ця Конституція починалася з хозар, щоб підтвердити, що козаки мають власну державність, яка існувала в Х столітті й була злита з руською після того, як Святослав приєднав хозар до своєї держави. Тут немає історичного підґрунтя – це пізніше творення історії».
Ознайомитися з повним записом передачі За інформацією медійного ресурсу «Радіо Свобода»