8 грудня 2021 року відбулось засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій, на якому серед питань порядку денного було розглянуто проєкт Закону України «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період» (реєстр. № 6013).
Під час засідання головою Комітету Сергієм Бабаком було наголошено на тому, що на законопроєкт №6013 надійшли пропозиції від широкого кола зацікавлених установ та організацій, як-то органів державної влади, Національної академії наук України та національних галузевих академій наук України, громадських організацій. Було оголошено письмово висловлену позицію Міністерства освіти і науки України щодо уточнення окремих положень законопроєкту та заслухано представника Міністерства юстиції України.
На засіданні від Національної академії наук України були присутні заступник директора з наукової роботи Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України доктор юридичних наук, професор Олександр Скрипнюк та заступник директора з наукової роботи ДУ «Інститут економіко-правових досліджень імені В.К. Мамутова НАН України» доктор юридичних наук, професор Руслан Джабраілов.
Саме за активної участі фахівців цих наукових установ НАН України підготовлено ґрунтовні науково-експертні висновки, які було долучено до справи законопроєкту № 6013. Під час засідання результати розгляду останнього від імені науковців НАН України оголосив доктор юридичних наук, професор Руслан Джабраілов.
Зокрема, у промові було наголошено на ризиках, які створює законопроєкт № 6013 для економіки України в цілому та, зокрема, освітньої і наукової сфери. Увагу присутніх на засіданні було акцентовано на проблемах, які створюватиме законопроєкт, у разі його ухвалення, у частині:
-визначення правового режиму майна закладів освіти державної та комунальної форми власності, що зумовлено запланованим скасуванням правових титулів права господарського відання та оперативного управління із закріпленням державного та комунального майна на праві власності за такими закладами. Вказане, як було відзначено у доповіді, створює передумови для прихованої приватизації об’єктів права державної та комунальної власності;
-унеможливлення діяльності виробничо-орієнтованих наукових установ, які функціонують у організаційно-правовій формі науково-дослідних, дослідно-конструкторських, конструкторсько-технологічних, дослідно-технологічних та проєктно-конструкторських підприємств та організацій. Адже законопроєкт №6013 передбачає припинення існування організаційно-правового форми «підприємство» із відповідною ліквідацією існуючих чи перетворенням у господарські товариства як суб’єктів підприємництва. Як було наголошено у виступі, для виробничо-орієнтованих наукових установ профільною виступає діяльність з впровадження наукових розробок, а не здійснення підприємницької діяльності. Відповідно, було висловлено застереження про те, що перетворення у господарське товариство, яке є суб’єктом підприємництва, унеможливить діяльність виробничо-орієнтованих наукових установ.
Крім того, на завершення виступу, було особливо наголошено на тому, що законопроєкт № 6013 не має чітко визначеної мети та предмету правового регулювання, не відповідає «критеріям якості закону» (які є показниками дотримання принципу юридичної визначеності: ефективність мети і засобів правового регулювання, несуперечливість такого регулювання, розумність та логічність закону, чіткості, зрозумілості, однозначності правових норм), суперечить очікуванням суспільства та бізнесу у сталості та прогнозованості розвитку правової системи, не має прогнозу регуляторного впливу та насідків для економіки України, не забезпечено його публічне обговорення як регуляторного акта, відсутній аналіз регуляторного впливу законопроєкту № 6013, не проведено експертизу законопроєкту № 6013 з боку уповноваженого органу щодо здійснення державної регуляторної політики, як це передбачено ст. 30 Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» від 11.09.2003 року, не оприлюднено звіт про відстеження результативності Господарського кодексу України, як регуляторного акта, скасування якого передбачено законопроєктом № 6013 тощо.
За підсумками розгляду законопроєкту № 6013, Комітетом Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій було вирішено:
1. Рекомендувати Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, визначеного головним з підготовки проєкту Закону «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період» (реєстр. № 6013 від 09.09.2021), врахувати зазначені вище пропозиції та зауваження, а також викладені в експертних висновках, що додаються, зокрема в частині питань освіти, науки та інновацій, та визначитись з урахуванням можливостей доопрацювання законопроєкту відповідно до статті 116 Регламенту Верховної Ради України.
2. Направити Рішення Комітету разом з експертними висновками до законопроєкту реєстр. № 6013 до Комітету Верховної Ради України з питань економічного розвитку, визначеного головним з підготовки даного питання.
3. Контроль за виконанням цього Рішення Комітету покласти на Голову Комітету С.В. Бабака.
Науковці сподіваються, що у процесі доопрацювання проєкту Закону України «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період» за подальшої науково-експертної підтримки Національної академії наук України буде забезпечено дотримання принципу верховенства права та врахування інтересів держави і суспільства під час визначення моделі правового регулювання підприємницьких відносин.
З більш детальною інформацією про підсумки засідання Комітету Верховної Ради України з питань освіти, науки та інновацій можна ознайомитися на
на веб-сайті Комітету за посиланням. За інформацією ДУ «Інститут економіко-правових досліджень
імені В.К. Мамутова НАН України»