|
Під час обговорення проблем щодо затримки повернення в Україну унікальних музейних колекцій, що є винятково цінною частиною культурної спадщини усього українського народу і були вивезені за кордон (спочатку до Бонну (Німеччина), а потім до Амстердама (Нідерланди)) в рамках проведення міжнародної виставки «Крим – золотий острів у Чорному морі», експертами, які брали участь в обговоренні, було порушено питання щодо наявних проблем із процедурою призначення та звільнення керівників закладів культури, які перебувають на тимчасово окупованих територіях. Так, вже протягом 5 років у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань керівниками закладів культури на вказаних територіях до сьогодні є особи, строк контрактів з якими вже збіг та, які вже давно втратили та не підтримують зв’язок з Україною. Офіційною адресою таких закладів виступає тимчасово окупована територія АРК, що надає додаткові аргументи для Російської Федерації у багаторічному судовому спорі.
Через складну процедуру призначення шляхом проведення конкурсного відбору відповідно до чинного законодавства змінити таких керівників на тимчасово окупованих територіях практично неможливо. Саме за результатами круглого столу було розроблено резолюцію, серед пунктів якої було висловлено наступні рекомендації:
«Вже зараз слід врахувати уроки цієї справи шляхом внесення змін до національного законодавства про охорону культурної спадщини та вжиття низки управлінських заходів, щоб убезпечити в майбутньому права та інтереси України у разі відправлення державних музейних колекцій за кордон на міжнародні виставки.
Так, видаються слушними зміни до законодавства щодо процедури призначення та звільнення керівників закладів культури, які перебувають на тимчасово окупованих територіях України, зміни місцезнаходження відповідних закладів та колекцій, затвердження типового договору щодо передавання предметів, що належать до державної частини Музейного фонду України, для експонування на закордонних виставках, яким слід передбачити безумовний пріоритет майнових прав держави та безумовне повернення музейних предметів до України як держави походження.»
З даними пропозиціями учасники круглого столу звернулись до Президента України, відповідних органів державної влади, широкої громадськості та засобів масової інформації.
І вже 30 жовтня 2019 року Верховною Радою України у першому читанні було прийнято проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо збереження культурних цінностей) № 2187 від 30.09.2019 р., яким враховано пропозиції, зазначені у резолюції, зокрема запропонована законодавча ініціатива має на меті внесення змін до Законів України «Про культуру», «Про музеї та музейну справу» у частині призначення керівників закладів культури, які перебувають на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, Автономної Республіки Крим та міста Севастополь. Даним законопроектом передбачено, що саме Міністерство культури, молоді та спорту України призначає керівників державних і комунальних закладів культури на тимчасово окупованих територіях Донецької та Луганської областей, АРК та м. Севастополь шляхом укладення з ними контракту на п’ять років або внесення змін до укладеного з ними контракту (якщо керівник очолює державний чи комунальний заклад на умовах сумісництва) після співбесіди. За результатами співбесіди, Міністерство має видати наказ про призначення керівника державного чи комунального закладу культури та укласти контракт.
Крім того, важлива пропозиція законопроекту полягає у тому, що на період тимчасової окупації Міністерство культури, молоді та спорту України визначає з переліку музеїв, затвердженого Кабінетом Міністрів України, головного зберігача музейних предметів і музейних колекцій, що є державною власністю і належать до державної частини Музейного фонду України, шляхом прийняття рішення про передачу на постійне або тимчасове зберігання.
За інформацією Інституту держави і права імені В.М. Корецького НАН України