26 квітня 2018 року в Музеї етнографії та художнього промислу (МЕХП) Інституту народознавства (ІН) НАН України (м. Львів) представили новоатрибутований гобелен із постійної експозиції музею.
Про дослідження експонату журналістам щоденної всеукраїнської газети «День» розповіли директор МЕХП ІН НАН України кандидат мистецтвознавства Андрій Клімашевський та науковий співробітник відділу мистецтвознавства цієї установи кандидат мистецтвознавства Оксана Герій.
МЕХП ІН НАН України успадкував цей гобелен із передвоєнної колекції Художньо-промислового музею Львова. А раніше, до 1938 року, раритет, імовірно, належав збірці польського шляхетного магнатського роду Любомирських.
|
|
Під час дослідження, яке тривало понад два місяці, виявилося, що гобелен насправді зшитий з двох різночасових виробів: бордюр взято з тканої у Брюсселі шпалери середини XVI ст., а середину – з гобелену французької мануфактури середини XVII ст. «На гобелені зображено дві пари правителів: цариця на троні в європейському одязі, полководець поруч з нею – в давньоримському, а ув’язнені правителі – у східному вбранні, – розповів А. Клімашевський. – Сцена сприймається алегорією перемоги християнства над єрессю, але це лише один зріз її багатого змісту. Адже ці пари правителів мають конкретні легендарні імена: римський полководець Марк Антоній, єгипетська цариця Клеопатра, вірменський правитель Артавазд ІІ з дружиною. Гобелен є епізодом популярної у XVII ст. серії «Життя Клеопатри». Його композиція та іконографія аналогічні до шпалер, експонованих у палаці-музеї «Ласкаріс» у Ніцці і виготовлених, за атрибуцією французької дослідниці Ніколь Рейніс, за картонами придворного художника Ісаака Мойона на мануфактурі міста Обюссона перед 1650 роком у Франції. Львівський зразок виконаний за тим самим картоном, що й ласкарівський, однак іншими майстрами і, можливо, в інший час. Низка деталей, в яких відобразилась придворна мода напередодні правління Людовіка ХIV, за регентства його матері Анни Австрійської, вказує, що час виконання цього гобелену, як і його прихований зміст оспівування монаршого правління королеви, тісно пов’язаний із таємницями й політикою французького двору кінця 1640-х років».
Більше дізнавайтеся з повного тексту публікації за посиланням: https://day.kyiv.ua/uk/news/270418-u-lvovi-rozpovily-pro-zagadkovu-istoriyu-gobelenu-vodnochas-xvi-i-xvii-stolit
Джерело: офіційний інтернет-сайт газети «День»
Фото Андрія Куб’яка