Етнолог розповіла про те, як зародилася традиція вишивати сорочки на українських теренах та чи вкладали українці якісь смисли, оздоблюючи одяг: «Вишивка на теренах України зародилася достатньо давно. Ще за часів Київської Русі могла існувати традиція вишивати речі. Досить довго до таких речей мали доступ лише багаті люди. Їм привозили з Візантії візерунчаті тканини, ткані стрічки. У XVI столітті є згадки про сорочки, пошиті з тонкого полотна іноземного виробництва, вишиті шовковими чорними та зеленими нитками. Якщо подивитися на портретний європейський живопис, то можна побачити, що популярними на той час орнаментами були геометричний та рослинний. Вочевидь, подібні сорочки могли бути і на українських теренах. Тут можна назвати два джерела натхнення. По-перше, сорочки вишивалися на замовлення панянок місцевими майстринями. Це були спроби імітувати модні вишивки європейського зразка. Другим була вишивка церковна: у монастирях та храмах золотом, сріблом та перлами вишивалися речі для церковних обрядів. Звідси, мабуть, і перейшло в світську вишивку використання золототканих та срібнотканих ниток, про які маємо численні згадки в джерелах. Сільська вишивка набула поширення не раніше кінця XVIII століття, до цього основним декором був тканий орнамент. Майстерність вишивати, якої прості жінки навчилися, створюючи речі для церковної та світської еліти, поступово знайшла своє застосування і для власних потреб. Вишивальна культура оздоблення одягу потрохи витіснила ткацтво. Це сталося тоді, коли з’явилися доступні матеріали та інструменти для вишивки в сільському побуті. До речі, поява доступних матеріалів та їх різноманіття диктували також розвиток орнаментів та колористики. Це була престижна та модна річ. В одязі ці чинники ніколи не зникали. Нове та незвичне було привабливим. Селяни бачили розкішні речі на панянках. Їм хотілося до цього дотягнутися, тому вони намагалися це повторювати. Про певний сакральний та символічний сенс зараз говорити досить складно, бо ми не маємо про це достатньої інформації. Зрозуміло, що якщо орнамент у вишивці імітує візерунки на більш давньому ткацтві, то там, вочевидь, були закладені й інші сенси. А от питання, чи знали їх жінки у XVIII, XIX і на початку XX століття, залишається відкритим. Якщо йдеться про речі, створені наприкінці XIX – на початку XX століття, то навряд майстрині володіли всім тим арсеналом сучасних знань світової символіки, яку приписують тим орнаментам. (…) Ми не можемо сказати, чи вкладали жінки якусь символіку у те, що вони вишивали. Якщо вони повторювали речі вищих щаблів населення, то про яку символіку може йтися? Уже пізніше ці візерунки вони могли називати за аналогією з предметами чи речами, які їх оточували. Наприклад, цей орнамент нагадує квітку, а інший – равлика, очі жаби чи вуха зайчика. Звичайно, символіка орнаментів у світовому контексті була і залишається. Наприклад, троянди чи лілеї. Але не думаю, що жінки на той час знали про неї. Геометричні мотиви були популярними, бо вишивка прийшла після ткацтва. Саме для ткацтва характерне оздоблення геометричними фігурами. Воно перейшло і на вишивку і закріпилося надовго. На Поліссі, наприклад, геометрія була домінантною досить довго. Пізніше з’являлися квіти, вони набули масового поширення на початку XX століття. По-перше, квіти люблять усі, жіноцтво особливо, тому рослинні орнаменти почали переважати над геометрією. По-друге, могли бути впливи західних сусідів. Наприклад, поляки активно вишивали квіти на своєму одязі. (…) Також є старі сорочки, де вишиті стилізовані мушки, бджілки. Я думаю, це пов’язано з доступністю до схем. Коли з’явилася відповідна література, вони могли повторювати схеми цих вишивок на своїх сорочках. Що стосується інших тварин, то вони не досить популярні на українських вишиванках. Хоча є геральдичні тварини, наприклад, лев чи двоголовий орел. Леви фігурують на вишитих сорочках у чоловіків на Гуцульщині, на Чернігівщині є стилізовані двоголові орли. Є якісь зайчики, рибки, але вони не дуже популярні. До речі, на українських сорочках навіть велосипеди вишивали. Коли дізналися, що є такий транспортний засіб, вирішили вишити його. Тому є навіть такий орнамент».
Учена також розповила про символіку кольорів, якими нитками вишивали сорочки, чим відрізнялися орнаменти для чоловічих, жіночих та дитячих сорочок.
Наостанок Оксана Косміна дала поради як обирати вишиванку у наш час: «По-перше, я б не радила купувати старі сорочки та носити їх. У жодному разі. Ми мусимо це зберігати, а не зношувати. Купуючи вишиванку, треба визначитися, для чого потрібна ця сорочка. На свято – це одна історія, на щодень – інша. Вибираючи вишиванку, я б радила орієнтуватися на свої смаки. Крім того, сорочка має прикрашати людину, пасувати їй, вона має почуватися комфортно. Краще було б, якби на ній були народні мотиви певного регіону, а не просто вишиті маки та соняшники. Зараз є багато цікавих дизайнерських стилізацій зі збереженням крою, колориту та орнаментики того чи іншого регіону. Це достойне продовження традицій у сучасній культурі XXI століття».
За інформацією інформаційного агентства «Факти»