26 червня на сторінках газети “День” (№ 118-119, 2020 р.) було опубліковано статтю генерального директора Науково-технологічного комплексу «Інститут монокристалів» НАН України, голови Північно-Східного наукового центру НАН України і МОН України, члена Президії НАН України академіка Володимира Семиноженка. У ній автор розмірковує про наслідки пандемії коронавірусу та зміни в усіх сферах життя, які чекають світ і Україну у найближчому майбутньому.
Пандемія, вдаривши не тільки по охороні здоров’я всіх країн, але і, що вкрай важливо, по їх економіці, призвела до стану, який вже отримав назву коронакриза, зазначає академік.
На його думку, вихід з глобальної кризи, яка очікує весь світ – у розвитку тих технологій і напрямків науки, які створюють якісно нові матеріали, послуги, прилади, обладнання. Це будуть саме ті області, куди з часом будуть перенаправлятися реальні фінансові потоки, що призведе до реального, а в ряді випадків і до вибухового, зростання, впевнений Володимир Семиноженко.
Багато вчених називають цей етап новою технологічною революцією, пов’язаною з переходом до шостого технологічного укладу, тобто нового технологічного рівня економіки, який сьогодні вже пророкують багато фахівців. Прийнято вважати, що зміна технологічних укладів відбувається раз в 50—60 років і саме на 20-ті роки ХХ століття припадає початок нової довгої технологічної хвилі.
Таким чином, виходить, що практична незатребуваність науки на етапі згасання динаміки попереднього економічного укладу стала гальмом її розвитку, а зараз, при зміні технологічного укладу, вона стає вирішальним фактором народження нової світової економіки. Іншими словами, сьогодні наука і «причина» глобальної економічної кризи, і «рятівник» нової, заснованої на новому технологічному укладі економіки, що тільки народжується.
Саме зараз ми повинні брати приклад із країн, які в умовах зниження своїх економічних і фінансових можливостей приймають кардинальні рішення, що забезпечують майбутнє науки, технологій та інновацій.
В загальному тренді нового етапу науково-технічного розвитку світу, нової науково-технічної революції ми бачимо, що Україна вже не може собі дозволити колишнє ставлення до науки і, звичайно ж, до освіти. Ці ті сфери, які стають головним фундаментом економічного суверенітету, і взагалі суверенітету, не кажучи вже про саме існування країни, яка будує перспективи на майбутнє.
ОЗНАЙОМИТИСЯ ІЗ ПОВНИМ ТЕКСТОМ СТАТТІ