Відділ політичних інститутів та процесів Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України й Асоціація політичних наук України виконали дослідження «Інструменти легітимації влади в період дії режиму воєнного стану».
Фахівці мали на меті виокремити і проаналізувати інструменти, які можна застосовувати (відповідно до чинного законодавства) для підтримання довіри до українських політичних інститутів за умов «простроченої» (під час дії режиму воєнного стану) електоральної легітимації з метою збереження демократії в Україні. Адже інструменти неелекторальної легітимації влади – це практики, здатні локалізувати прояви суспільної поляризації під час повномасштабної війни, в умовах політичного форс-мажору в Україні, а саме – за неможливості організувати електоральний процес протягом дії правового режиму воєнного стану. За умов мирного розвитку неелекторальні легітимаційні практики сприяють консолідації демократій протягом усього міжвиборчого періоду.
Автори дослідження:
- розробили матрицю чинників, які формують загальну легітимність інститутів публічної влади;
- виокремили базові інструменти легітимації таких інститутів, як президент, парламент, уряд, органи місцевого самоврядування, застосування яких (інструментів) не обмежує правовий режим воєнного стану в Україні;
- визначили рівень розуміння експертами важливості й застосування виокремлених інструментів легітимації кожного з досліджуваних інститутів, імплементація яких (інструментів) здатна підтримувати розвиток української політичної системи у напрямі демократії навіть в умовах повномасштабної агресії РФ проти України (для цього від 12 травня до 15 червня 2024 року було опитано 261 експерта, з яких 76% є науковцями – політологами, правниками, соціологами, економістами, фахівцями з державного управління);
- відповідно до бачення експертів зафіксували розриви між важливістю інструментів і рівнем їхньої імплементації;
- для кожного інституту з’ясували усереднені рівні важливості й застосування інструментів легітимації (згідно з експертними оцінками), кластеризовані у такі тематичні групи: «нормативно-правові», «практично-інструментальні» та «комунікативні»;
- запропонували широкий вибір інструментів, комплексне запровадження яких здатне вдосконалити систему управління та практики міжінституційних взаємин в Україні під час війни, а також після поновлення електоральних процедур.
За підсумками роботи науковці дійшли таких головних висновків.
1. Надважливими ознаками легітимного сучасного владного інституту в Україні є довіра громадян до нього, його здатність гарантувати безпеку та реальна ефективність, здійснювана в межах Конституції України (згідно з оцінками експертів)
2. Надважливими інструментами легітимації інституту президента під час дії воєнного стану є розроблення політики національної безпеки, зовнішньополітична діяльність і гарантування дотримання Конституції України.
Максимально важливими практиками для легітимації парламенту експерти вважають чітке та прозоре дотримання ним законотворчих процедур, формування уряду і парламентський контроль щодо нього, а також демонстрація депутатської доброчесності.
Топінструментами легітимації уряду (з позиції важливості) є довіра міжнародних партнерів до нього, його зрозуміла публічна комунікація й реалізація відповідальності перед парламентом.
Для легітимації органів місцевого самоврядування, на думку експертів, дуже важливі такі інструменти, як справедливе використання місцевих бюджетів, комунікація з територіальними громадами й ефективне розв’язання місцевих питань/проблем.
3. Більшість виокремлених інструментів легітимації для всіх інститутів експерти класифікували як «радше важливі» та «дуже важливі». Водночас експерти визнали застосування цих інструментів парламентом, урядом і органами місцевого самоврядування в умовах повномасштабної війни переважно нерегулярним. Найменший (а однак доволі великий) розрив в оцінках експертами важливості інструментів легітимації та їхнім практичним застосуванням характерний для інституту президента.
4. З-поміж кластеризованих інструментів легітимації Верховна Рада України, як вважають експерти, застосовує передусім інструменти практичної групи. Водночас, найважливішими для утримання легітимності парламентом сьогодні є, за оцінками експертів, інструменти нормативно-правової групи. Максимально важливими для підтримання високого рівня легітимації інститутів уряду і президента експерти вважають інструменти практичної групи. Саме їх найчастіше й застосовують Кабінет Міністрів України та Президент України.
5. Навіть перехід до ретельної імплементації інструментів легітимації чинних інститутів не має нівелювати необхідність удосконалення законодавства, яке регламентує інституційний дизайн політичної системи України і потребує змін. Під час дії правового режиму воєнного стану до редизайну політичної системи країни слід активно готуватися на рівні наукової та експертної дискусії.
Автори певні, що їхнє дослідження щодо інструментів неелекторальної легітимації влади стане у пригоді й під час повномасштабної війни, і після припинення дії воєнного стану, в процесі повноцінного відновлення демократичних процесів в Україні.
Дослідження виконали:
- завідувачка відділу політичних інститутів і процесів Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України член-кореспондент НАН України Галина Зеленько;
- провідний науковий співробітник цього відділу кандидат політичних наук Наталія Кононенко;
- провідний науковий співробітник відділу кандидат політичних наук Ірина Овчар;
- старший науковий співробітник відділу кандидат політичних наук, доцент Світлана Ситник;
- учений секретар Інституту кандидат історичних наук, доцент Віталій Перевезій.
За інформацією Інституту політичних і етнонаціональних досліджень ім. І.Ф. Кураса НАН України