17 червня 2020 року на сайті міжнародного громадсько-політичного тижневика «Дзеркало тижня» було опубліковано статтю старшого наукового співробітника Інституту математики НАН України кандидата фізико-математичних наук Ірини Єгорченко, в якій учена аналізує проєкт Концепції STEM-освіти в Україні.
Авторка публікації зазначає: «В Україні створено Концепцію розвитку природничо-математичної освіти — STEM-освіти. Її проєкт оприлюднений для громадського обговорення. Мені як обізнаній із результатами кількох західних досліджень із цього питання та документами Європейського Союзу цікаво було побачити, чи враховано в документі специфічні українські проблеми та ризики. Багато людей читають про "легку та розважальну" освіту за кордоном. Екскурсанти відвідують тамтешні школи, де бачать, як цікаво й весело в них дітям, але часто не розуміють, що їм показують лише результат, залишаючи за кадром роботу та наполегливість.
На жаль, у нашій Концепції лише повторено стандартні західні ідеї стосовно STEM-освіти, майже без урахування конкретної ситуації в Україні…».
Учена наголошує, що справжня природнича і математична освіта — це важко. Це складна конструкція, кожен наступний поверх якої потребує попередньо засвоєних знань.
“Мені б дуже не хотілося, щоб освіту в галузі природничих та фізико-математичних наук перетворили на щось інтегроване, з проєктами з готових конструкторів та за готовими шаблонами — але без розвитку та праці. Кілька років тому ми протестували проти бездумної інтеграції природничої освіти — без підготовлених учителів, без необхідної бази в дітей, з мотивацією органів освіти нав'язати простіші, дешевші псевдогуманітарні "профілі", позбавивши дітей вибору подальшого шляху. Концепція STEM-освіти може створити ризик не просто перетворення природничих наук на загальні розмови, з псевдонауковими вкрапленнями, до яких схильні не дуже компетентні вчителі та автори підручників, а й заміни такими розмовами вивчення навіть базової математики. Інтеграція і міжпредметні зв'язки — це чудово. Але тільки на базі ґрунтовного навчання”, - пише Ірина Єгорченко.
Загалом, відома учена-математик та популяризатора науки вітає появу Концепції розвитку природничо-математичної освіти в Україні, але при цьому окреслює ряд проблем, які, на її думку, необхідно вирішити. Серед них: проблема академічної недоброчесності, відсутність достатньої кількості якісної української науково-популярної літератури, низька зацікавленість і вмотивованість учнів, недостатня кваліфікація вчителів тощо.
Ознайомитися з повним текстом статті Джерело: тижневик «Дзеркало тижня»