Чому обов’язкове ЗНО з математики необхідне, які фактори провокують появу страху перед предметом, як вчителю зацікавити учнів математичною наукою та як математика стає в пригоді у «дорослому житті»? Про це журналістам інформаційного агентства “УНІАН” розповіла старша наукова співробітниця Інституту проблем математичних машин і систем НАН України докторка фізико-математичних наук Катерина Терлецька.
“Я вважаю, що ЗНО з математики має бути обов’язковим. Цей іспит важливий, бо діти до нього готуються. Але тільки ЗНО недостатньо, щоб суттєво вплинути на ситуацію з рівнем математичної освіти, якість якої у нас з кожним роком втрачається. Щоб підняти цей рівень, треба змінювати та покращувати систему математичної освіти”, - наголосила вчена під час інтерв’ю.
К. Терлецька також акцентувала, що шляхом зацікавлення до математики, як й інших наук, дитину мають провести дорослі: вчителі, батьки, але й держава не повинна стояти осторонь. Вона має ставити цілі математичної освіти. “Наприклад, ми розвиваємо інтелектуальну країну, тому абітурієнти будуть інженерами, розробниками інновацій, науковцями. Або у нас аграрна держава, маємо навчити дітей практичних речей та не витрачати час на опанування складною математикою”, - пояснила математикиня.
У чому головні причини недобору абітурієнтів на математичні спеціальності, що протягом тривалого часу спостерігається в українських закладах вищої освіти? Вчена зазначила: “Математика цікава та прекрасна. Але складна. Це головна причина. Вивчення математики відрізняється від багатьох предметів і вимагає системності. В математиці неможливо опанувати нову тему без попередніх знань. Математика вчить нас, що нехтування однією темою призводить до нерозуміння наступної, відбувається нагромадження прогалин. Зовсім, як у грі «тетріс». Це щодо внутрішньої мотивації не вступати на математичні спеціальності.
Зовнішньої мотивації вивчати такий предмет в учнів немає через відсутність запиту від держави на спеціалістів математичних, природничих спеціальностей. Висококваліфіковані спеціалісти виїжджають за кордон, де зі своїми “hard-skills” отримують високу зарплату. Так, в Україні ще залишилися потужні осередки математичної освіти, тому ми продовжуємо готувати кваліфікованих студентів, частина яких все-таки продовжують справу в Україні. Але на загальну ситуацію це впливає слабко”.
На думку К. Терлецької, задля підвищення якості математичної освіти в Україні необхідно працювати не тільки зі школярами, а й з педагогами. “Нам потрібна інтенсивна робота з вчителями математики. Це головна цільова аудиторія, на яку має бути спрямовано більшість заходів Року математики. Треба створювати для них сучасний інструментарій, курси, проводити літні табори. Також потрібен якісний математичний контент – відео, анімації, математична періодика», - зазначила математикиня.
Наприкінці інтерв’ю науковиця розповіла про свою мрію – створення Музею математики, чимало експонатів якого сподіваються розробити в Україні.
Детальніше читайте на сайті ІА “УНІАН”: https://www.unian.ua/society/zno-2021-naukovec-rozpovila-navishcho-obov-yazkove-zno-z-matematiki-novini-ukrajini-11157713.html?fbclid=IwAR23yr0Q6i77hHun4fmFFxzroKFMShAzJAUynBUdAVLsVW0dHCD90w8hE8o