СТРИЖАК Олександр Євгенійович. Народився 19 квітня 1953 р. Закінчив у 1977 році Київський Державний педагогічний інститут, фізико-математичний факультет.
З 1977 року по 1978 рік працював вчителем математики в середній школі, а в 1978 році перейшов на роботу до Інституту кібернетики де за період з 1978 по 1997 роки працював на посадах інженера, молодшого наукового співробітника, старшого наукового співробітника, завідуючого лабораторією, провідного наукового співробітника. З 1997 по 2008 рік працював в Міжнародному центрі інформаційних технологій та систем на посаді провідного наукового співробітника з моменту його заснування до травня 1997 року. З 2008 року по 2010 рік працював в Інституті телекомунікацій і глобального інформаційного простору на посаді завідуючого відділом. З 2010 року по теперішній час працює на посаді заступника директору Національного центру «Мала академія наук України» і за сумісництвом на посаді провідного наукового співробітника у Інституті телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАНУ.
В 1989 році захистив дисертацію за темою «Багаторівняне моделювання навчального діалогу» і здобув наукову ступень – кандидата технічних наук за спеціальністю – «Інформаційні моделі та процеси».
За період роботи в Інституті кібернетики, Міжнародному центрі інформаційних технологій та систем, Інституті телекомунікацій і глобального інформаційного простору НАНУ та Національного центру «МАЛА АКАДЕМІЯ НАУК УКРАЇНИ» був відповідальним виконавцем та науковим керівником цілого ряду наукових тем за програмами наукових досліджень у НАН України.
За його участю та під його науковим керівництвом, було зроблено та впроваджено в практику цілу ланку систем, щодо технологічного забезпечення навчального процесу в навчальних закладах різного рівня, сучасних на той період інформаційних комп’ютерних систем. Ряд систем – ЕЛКОН (навчально-ігрове середовище), МУЛЬТИЕКРАН (інтелектуальний груповий інтерфейс) знаходять своє застосування і до сьогоднішнього дня. Система МУЛЬТИЕКРАН в одно час була рекомендована як цільовий засіб застосування при оперативному керуванні розподільними ресурсами, і застосовувалася у задачах санітарно-гігієнічного моніторингу, моделюванні оперативної обстановки, створенні комп’ютерних класів як електрона дошка тощо. Метод інформаційного моделювання предметних областей на базі багатомірних тезаурусів, при їх викладанні, який було розроблено Стрижаком О.Є. зараз використовується у навчальних закладах України.
За період з 2004 по сьогодення Стрижак О.Є. приймав участь в якості відповідального виконавця та наукового керівника у наступних темах:
• «Розробка методологічних та організаційних засад впровадження дистанційного навчання в Україні та створення нових форм роботи з учнівською молоддю» 2004-2006 рр.;
• «Розробка методів, засобів та методичних рекомендацій щодо формування інтелектуальних інформаційних середовищ учбового призначення, які забезпечують колективну взаємодію та підтримку процесів творчої діяльності учнів» 2007-2009 рр.;
• «Розробка методів, засобів та методичних рекомендацій щодо підтримки процесів управління знаннями в інформаційних середовищах навчального призначення» 2010-2012 рр.;
• «Створення методів, моделей і засобів проектування та формування розподіленої інтелектуальної інформаційної мережі забезпечення доступу до сучасних систем знань учнівської молоді, яка бере участь в пошуково-дослідницькій діяльності за програмами МАН» 2010-2013 рр.;
• «Розробка інноваційних моделей навчання обдарованої молоді» за 2007-2009 роки (виконувалась за програмами досліджень НАН України);
• «Методичні засади підтримки процесу творчої діяльності учнів на основі використання інформаційних технологій управління потоками знань» за 2010-2012 рр. (виконувалась за програмами досліджень НАН України).
На даний час є науковим керівником наступних тем за програмою досліджень Національної академії наук України:
• «Науково-технологічні засади формування інформаційно-освітнього простору на основі використання комп’ютерних онтологічних описів мережних баз знань» 2013-2015 рр.;
• «Створення знаннєво орієнтованих програмно-інформаційних засобів формування варіативно функціонуючих інформаційно-освітніх середовищ Малої академії наук України та використання розподілених інформаційних джерел та систем знань для цілеспрямованої організації та здійснення навчально-дослідницької діяльності в умовах інноваційного розвитку і функціонування навчальних закладів». 2013-2015 рр.
та Національної академії педагогічних наук України:
• «Науково-методичні засади створення систем знань навчального призначення як засобів сприяння інтелектуальному розвитку обдарованих дітей в середовищі регіонально-розподіленої мережі» 2012-2014 рр..
Стрижак О.Є. є координатором і керівником робочої групи щодо виконання робіт за міжнародними проектами Європейського Союзу за програмою ТЕМПУС:
• TEMPUS PROJECT INTEGRATED UNIVERSITY MANAGEMENT SYSTEM: EU EXPERIENCE ON NIS COUNTRIES’ GROUND
• TEMPUS PROJECT INFORMATICS AND MANAGEMENT: BOLOGNA - STYLE QUALIFICATIONS FRAMEWORKS
Коло наукових інтересів СТРИЖАКА Олександра Євгенійовича становлять наступні напрямки:
• формування інтелектуальних інформаційних ресурсів для підтримки процесів дистанційного навчання;
• інформаційне моделювання та підтримка процесів колективної взаємодії на основі інтеграції доступу до різноманітних інформаційних ресурсів та розвитку сучасних інтелектуальних інформаційних та телекомунікаційних засобів керування та відображення інформації;
• формування навчальних інформаційних середовищ на основі трансдисциплінарних онтологічних моделей;
• інтелектуальні інформаційні процеси підтримки наукових досліджень при забезпеченні вирішення задач моніторингу.
Має 129 опублікованих наукових праць, з них 23 за останні три роки, в тому числі без співавторів 9. Найбільш висвітлюють наукові дослідження такі праці:
1. Стрижак О.Є. Знання-орієнтовні інструменти підтримки діяльності експерта // Екологічна безпека та природокористування: Збірник наукових праць. /М-во освіти і науки України, Київ, нац. Нац..ун-т буд-ва і архіт., НАН України, Ін-т телекомунікацій і глобал.інформ.простору; редкол.: О.С.Волошкіна, О.М.Трофимчук (голв.ред.) [та ін.]. – К., 2013. – Вип.13. – с. 114-135
2. Стрижак О.Є. Засоби онтологічної інтеграції і супроводу розподілених просторових та семантичних інформаційних ресурсів // Екологічна безпека та природокористування: Збірник наукових праць. /М-во освіти і науки України, Київ, нац. Нац..ун-т буд-ва і архіт., НАН України, Ін-т телекомунікацій і глобал.інформ.простору; редкол.: О.С.Волошкіна, О.М.Трофимчук (голв.ред.) [та ін.]. – К., 2013. – Вип.12. – с. 166-178
3. Стрижак О.Є. Організація навчально-дослідницької діяльності школярів із використанням українського національного лінгвістичного корпусу. Методичні рекомендації. / С.О.Довгий., К.Я.Климова, О.Б.Комова, О.В.Лісовий, М.В.Надутенко, Н.М.Сидорчук, О.Є.Стрижак, В.А.Широков, В.В.Шкурко, К.М.Якименко - К.: ТОВ «Праймдрук». – 2012. – 77 с.
Особистий вклад – створення технологічної платформи підтримки навчальної взаємодії з учнівською молоддю, формування електронних навчально-дослідницьких площадок для учнів на основі українського лінгвістичного корпусу, створення методики онтологічного аналізу навчально-дослідницьких вправ.
4. Стрижак О.Є. Теоретичні основи проектування інформаційних середовищ, як педагогічних систем, спрямованих на підтримку творчої діяльності учнів : Монографія / В.Ю. Величко, В.В.Камишин, О.Є.Стрижак, С.А.Комов, О.В.Лісовий, О.В. Палагин, М.Г. Петренко, Д.В.Міндра, В.В. Мовчан, В.О.Устименко, М.П. Шишкіна, Т.І. Чернецька, А.І. Канюка // за ред. канд. техн. наук В.В. Камишина і канд. техн. наук О.Є. Стрижака. – К.: Інформаційні системи, 2010. – 194 с. Особистий вклад – створення методики тезаурусного моделювання навчальних дисциплін, розробка графової моделі тезаурусу, визначення підходу до формування онтологій на основі тезауруса предметної області.
5. Стрижак О.Є. Організаційно-технологічні аспекти формування та підтримки мережі пошуку і розвитку обдарованих дітей : Монографія / Величко В. Ю., Востров Г. М., Лісовий О. В., Кальной С. П., Камишин В. В., Поліхун Н. І., Попова М. А., Стрижак О. Є., Чернецька Т.І., Чернецький І. С.; За ред. Довгого С.О. і Стрижака О.Є.– К.: Інформаційні системи, 2011. – 238 с.
Особистий вклад – визначення та опис механізмів управління електронними освітньому ресурсами, розроблення моделі колективної взаємодії у частку спільного використання інформаційних ресурсів, визначення та опис технологічних складових управління знанями навчального призначення.
Науковий стаж 31 рік.
В даний час Стрижак О.Є. займається питаннями щодо:
• створення інструментів онтологічного управління щодо використання інтелектуальних ресурсів (як нематеріальних активів), при забезпеченні Інтернет-взаємодій;
• створення інтелектуальних серверів доступу для підтримки навчально-наукової дослідницької діяльності учнівської молоді;
• розробкою методів та засобів формування трансдисциплінарних онтологічних моделей розподілених інформаційних процесів;
• розробки та накопичення тематичних розподілених систем знань, баз знань та даних для задоволення потреб ринку з освітніх, соціальних та консультаційних послуг;
• створення, впровадження та сервісне супроводження програмно-технічних засобів доступу до тематичних баз знань та даних;
• створення семантичних WEB-порталів що забезпечують оптимальний доступ до відповідних інформаційних ресурсів;
• організації доступу до Інтернет-ресурсів на базі комп’ютерних класів загальноосвітніх навчальних закладів:
• створення методів та засобів інтеграції мережних інформаційних ресурсів з різною організацією на основі трансдисциплінарних онтологій.